Justeringer i bilkøb |
Top Forrige Næste |
Relationen for køb af biler, fCb, er en dynamisk identitet. Justeringer i bilkøbet foregår derfor typisk gennem husholdningernes bilkapital, fKncb. For at påvirke fKncb, kan J-leddet JRbCbu bruges. JRbCbu påvirker forbrugsvægten, bCbu, for kapitalydelsen for køretøjer i husholdningerne, Cbu. Kapitalydelse for køretøjer bestemmer bilkøbet. En midlertidig justering i J-leddet, JRbCbu, i ét år, har ikke permanente effekter. F.eks. vil en opjustering af bilkapitalen i et enkelt år hæve beholdningen af biler i forhold til den ønskede beholdning, hvilket fører til et efterfølgende fald i bilkøbet, der i løbet af 4-5 år neutraliserer J-leddet. Mængden af biler falder herefter tilbage til udgangspunktet, dvs. den ønskede beholdning.
Nedenstående eksempel viser en opjustering i bilkapitalen, JRbCbu, på 1 pct. i år 2024, som svarer til en stigning på ca. 4,7 pct. i antallet af købte biler:
  READ lang24 ;   SERIES <2024 2024> jrbcbu + .01 ;   SIM <2024 2036> ;
En anden måde at påvirke købet af biler er via kapitalomkostningerne (usercost) for biler, Ucb. Et permanent stød til kapitalomkostninger kan udføres således:
  READ lang24 ;   TIME 2024 2036 ;   SERIES JRucb = @JRucb - 0.10 ;   SIM <2024 2036> ;
Justeringen i kapitalomkostningerne giver en stigning i bilkøbet på 6,7 pct. i 2024 og 11,5 pct. i 2025. Der ses en permanent hævelse af bilkøb og bilbeholdning på ca. 4,8 pct..
Se også shg13821 for et eksempel, hvor ændringer i bilafgiften annonceres på forhånd. Det er beskrevet i afsnit 4.6.
|