Gå til sidens indhold

Byggeriets køb af varer og tjenester

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 30 minutter på denne indberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder inden for bygge og anlæg byggeriets køb af varer og tjenester. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse den samlede årlige opgørelse af vare- og tjenestekøb fordelt på varer, eksterne tjenester og fagentrepriser. Statistikken, der er baseret på en stikprøveundersøgelse blandt bygge- og anlægsvirksomheder, udgør en del af det materiale, som bruges i forbindelse med udarbejdelsen af nationalregnskabet. Se "Nyt fra Nationalregnskab" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning

Fristen for indberetning er 22. september 2023.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Her kan I hente en oversigt over alle spørgsmål i undersøgelsen som kladde eller som forberedelse til jeres indberetning.
OBS: Kladden kan indeholde spørgsmål, der ikke vises til alle virksomheder i den digitale indberetningsløsning.

Se alle spørgsmål: Byggeriets køb af varer og tjenester (PDF - kladde).

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 30 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 30 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support.

Byggeriets-koeb-af-varer-og-tjenester 
Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING øverst på siden, og indberet med MitID Erhverv

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

Vejledning

Se vejledningen på indberetningsskemaet.

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik. 

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 300 virksomheder om en lovpligtig indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Virksomheder inden for bygge og anlæg er udvalgt efter branche og antal beskæftigede (årsværk). Ca. 15 pct. af stikprøven udskiftes hvert år.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra Nationalregnskab"

Høj vækst i BNP på 2,6 pct. i fjerde kvartal

27. marts 2024

Høj vækst i BNP på 2,6 pct. i fjerde kvartal

Bruttonationalproduktet (BNP) voksede med 2,6 pct. i fjerde kvartal 2023, når der korrigeres for prisudvikling og sæsonbevægelser.

Tabeller i Statistikbanken om 'Nøgletal for nationalregnskabet (BNP)'


Emneside: Nationalregnskab.

Statistikdokumentation: Nationalregnskab.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist