Stort flertal af offentlige arbejdssteder er innovative
Innovation i den offentlige sektor 2014
Langt de fleste offentlige arbejdssteder, 86 pct., har i 2013-2014 været innovative. Dvs. at de har indført nye eller væsentligt ændrede produkter, serviceydelser, arbejdsprocesser eller kommunikationsmetoder. Det viser en ny undersøgelse, som Danmarks Statistik har gennemført i samarbejde med Center for Offentlig Innovation og Dansk Center for Forskningsanalyse.
Innovative tiltag for fx skolebørn og ældre
Innovation er bredt defineret som begreb og kan udgøre flere forskellige former for planlagt udvikling og forandring, herunder ny anvendelse af eksisterende viden. Eksempler på innovation på offentlige arbejdssteder er:
Nye serviceydelser mest udbredt på regionale arbejdssteder
En stort set ens andel på 85-89 pct. af kommunale, regionale og statslige arbejdssteder har introduceret én eller flere af de fire typer innovation. Derimod er der større forskel inden for de enkelte typer. Her adskiller de regionale arbejdssteder sig ved, at relativt flere har indført nye serviceydelser (69 pct.) end blandt de kommunale og statslige arbejdssteder (54 pct. og 50 pct.). Regionerne har samtidig en højere andel arbejdssteder, der har indført nye eller væsentligt ændrede produkter, mens der til gengæld er flere blandt de statslige arbejdssteder, der har indført nye måder at kommunikere på (fx digital post o.l.).
Tre ud af fire innovative arbejdssteder er inspireret af andre
Innovation kan også bestå i at introducere noget, som er nyt for det pågældende arbejdssted, men er kendt og brugt andre steder. Og det gælder i høj grad for de offentlige arbejdssteder, at man lærer og inspireres af andre. 60 pct. var inspireret af andres løsninger, men tilpassede dem til deres eget arbejdssted, mens 13 pct. af de innovative offentlige arbejdssteder direkte har kopieret andres løsninger. De resterende 19 pct. angav, at deres innovation var ny og ikke kendt fra andre steder.
Hver femte i det offentlige og private har introduceret noget helt nyt
Blandt de arbejdssteder, der har introduceret nye produkter eller serviceydelser, anså 21 pct., at deres innovation var ny og hidtil ukendt. Andelen ligger på samme niveau som andelen af virksomheder i den private sektor, der har introduceret varer eller serviceydelser, som var helt nye (21 pct.) i 2011-2013.
Innovation igangsættes ofte af ledere og medarbejdere
Innovation sættes ofte i gang af ledere på arbejdsstedet (50 pct.) og medarbejdere (41 pct.), men også ny lovgivning/andet politisk pres (28 pct.) og økonomisk pres på arbejdspladsen (22 pct.) spiller en rolle. Arbejdspladsens nærmeste politiske ledelse og ny teknologi er fremhævet af 20 pct. og 18 pct. Også borgerne har indflydelse på igangsættelse af innovation (17 pct.). Som opnået værdi af innovationen nævnes især forbedret kvalitet (70 pct.), forøget medarbejdertilfredshed (50 pct.) og forøget effektivitet (46 pct.).
Nyt fra Danmarks Statistik
21. april 2015 - Nr. 189
Hent som PDF
Næste udgivelse: 25. oktober 2017
Kontakt
- Helle Månsson, tlf. 23 47 32 96
Kilder og metode
Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Center for Offentlig Innovation. Formålet er at belyse innovation på offentlige arbejdssteder. Tallene er baseret på frivillig indsamling af oplysninger fra en stikprøve på ca. 4.500 offentlige arbejdssteder med tre eller flere ansatte. Undersøgelsen følger i store træk de retningslinjer fra EU og OECD for innovationsstatistik som beskrevet i den såkaldte Oslo-manual. Det er tredje gang Danmarks Statistik og Center for Offentlig Innovation gennemfører undersøgelsen af innovation i den offentlige sektor, for hhv. 2013-2014, 2015-2016 og 2018-2019