Gå til sidens indhold

Fondes aktiviteter

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

Virksomheder bruger typisk ca. 45 minutter på denne indberetning.

Indberet via fil
Vi foretrækker, at indberetningen sendes via Excel-fil.
Find regneark og læs mere under:
Hvordan kan I indberette?

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter private fonde og visse fondslignende foreninger deres bevillinger og udbetalinger. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse fondes aktiviteter – herunder deres donationer til forskning. Statistikken bruges af ministerier, interesseorganisationer, forskere, journalister mv. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Hvornår er der frist for indberetning?

Fristen for indberetning er 30. august 2024.

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette? (oversigt over spørgsmål/kladde)

Det er lovpligtigt at indberette oplysninger om de samlede uddelte summer (spørgeskema). For nogle fonde er det dog nemmere at indberette oplysninger om uddelinger på bevillingsniveau (detaljeret indberetning – via Excel-fil). Den detaljerede indberetning giver også de bedste data til analyse.

I kan vælge mellem to forskellige indberetningsmåder: 

  1. Spørgeskema: oplysninger om de samlede uddelte summer (online blanket).
    • Her fordeles uddelte summer på formål, hovedområde, virkemidler, modtagertyper m.m. Spørgeskemaet anbefales til fonde/foreninger, der tidligere har indberettet via online blanket.
  2. Detaljeret indberetning: oplysninger om uddelinger på bevillingsniveau (Excel-fil).
    • NB: Denne løsning anbefales, hvis I kan udtrække oplysninger fra interne systemer.
    • Her indberettes detaljerede oplysninger om uddelinger, der giver os det bedste grundlag for analyser. Detaljeret indberetning anbefales til fonde/foreninger, der kan trække oplysningerne automatisk fra interne systemer.

Se alle spørgsmål: Fondes aktiviteter (PDF - kladde).

Find vejledning og Excel-skabelon under: Hvordan: Vejledning til indberetningen

Bemærk, at indberetningen vedrørende 2023 indeholder nye uddybende spørgsmål til "Andre formål".

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 45 minutter
Læs mere om tidsforbrug.
Hvordan kan I indberette? (vejledning m.m.)

Generel vejledning til Fondes aktiviteter 2023 (PDF).

I kan vælge mellem de to forskellige indberetningsmåder:

1) Spørgeskema: oplysninger om de samlede uddelte summer (online blanket)

Start indberetning – spørgeskema

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv.

  • Når I er logget ind, kan I indberette til flere statistikker og for flere perioder.
  • Hvis indberetningen afbrydes, kan I gemme en kladde.
  • I kan genåbne og rette indsendte indberetninger med MitID Erhverv.

2) Detaljeret indberetning (anbefales): oplysninger om uddelinger på bevillingsniveau (Excel-fil)

NB: Denne løsning anbefales, hvis I kan udtrække oplysninger fra interne systemer.

Hent Excel-skabelon til detaljeret indberetning: Fondes aktiviteter 2023 (Excel).
Vejledning til detaljeret indberetning (PDF).

Start indberetning – Excel-fil

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Upload oplysninger i udfyldt regneark (hent Excel-skabelon til detaljeret indberetning ovenfor)
  • Udfyld oplysninger i standard regneark, og gem filen på din PC eller tablet.
  • Vælg START INDBERETNING øverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv.
  • Vælg journalnummer og periode, og klik "Upload-pil2".
  • Opdater kontaktoplysninger.
  • Vælg fil, og tryk på "Upload".

Uddybende vejledning til upload af regneark.

Hvem skal indberette – og hvorfor?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal fonde/foreninger med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 550 fonde/foreninger om lovpligtig indberetning til denne statistik.

Hvordan udvælges fonde/foreninger?

Statistikken er baseret på indberetning fra en repræsentativ stikprøve udtrukket blandt fonde og fondslignende foreninger. Der udtrækkes en tilfældig stikprøve blandt de mindre fonde/foreninger. De største enheder, målt på bevillinger, indgår altid i stikprøven.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hvor lang tid tager det typisk at indberette?

Typisk tidsforbrug pr. indberetning er ca. 45 minutter

Virksomheder kan frivilligt oplyse deres tidsforbrug i indberetningsløsningen. Virksomheder bruger typisk ca. 45 minutter på denne indberetning – inklusiv adgang, fremskaffelse af oplysninger, indtastning og eventuel support. Tidsforbrug afhænger typisk af omfang af aktiviteter i den enkelte fond/forening. Med udgangspunkt i det typiske tidsforbrug pr. indberetning er det samlede tidsforbrug for erhvervslivet opgjort til 376 timer pr. år.

Fondes-aktiviteter-2024-02-21

 
Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Fonde uddelte 10,6 mia. kr. til forskning i 2023

19. november 2024

Fonde uddelte 10,6 mia. kr. til forskning i 2023

Danske fonde gav tilsagn om bevillinger til forskning for 10,6 mia. kr. i 2023. Det er et mindre fald fra 2022, hvor der blev bevilget 11,4 mia. kr.

Tabeller i Statistikbanken om 'Fondes bevillinger og udbetalinger'


Emneside: Fondes bevillinger og udbetalinger.

Statistikdokumentation: Fondes aktiviteter.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist