Gå til sidens indhold

Udenrigs­handel med skibe og fly

Her kan I indberette oplysninger til statistikken

Indberet via virk.dk

Start indberetning

 Her kan I uploade jeres indberetning. Læs mere under:
Hvordan kan I indberette?

Bemærk: Virksomheden skal anvende det fremsendte regneark til upload. Har I ikke modtaget et regneark, bedes I kontakte statistikkontoret på e-mail: skibogfly@dst.dk.

For skibe, fly og helikoptere har virksomhederne mulighed for at foretage en nulindberetning.

Hvad bliver jeres indberetning brugt til?

Her indberetter virksomheder, der handler med skibe, fly og helikoptere, oplysninger om køb og salg, leasing samt ombygning af skibe, fly og helikoptere. Jeres indberetning er nødvendig for at kunne belyse Danmarks udenrigshandel med skibe, fly og helikoptere. Statistikken bruges som led i opgørelsen over Danmarks økonomiske forhold samt i opgørelsen om udenrigshandel med varer. Statistikken bruges af brancheorganisationer, den finansielle sektor, politikere, offentlige og private institutioner, forskere, virksomheder, ambassader, internationale organisationer og nyhedsmedier. Se "Nyt fra statistikken" nederst på siden.

Mere om indberetningen:

Frister for indberetning
Periode Frist
Januar 2024: 19. februar
Februar 2024: 21. marts
Marts 2024: 19. april
April 2024: 21. maj
Maj 2024: 20. juni
Juni 2024: 19. juli
Juli 2024: 18. august
August 2024: 19. september
September 2024: 21. oktober
Oktober 2024: 21. november
November 2024: 19. december
December 2024: 20. jan. 2025

Anmod om længere frist.

Hvilke oplysninger skal I indberette?

Nedenfor kan I finde information om, hvilke oplysninger I skal indberette, hvordan I indberetter m.m.

Vejledning til indberetning af Udenrigshandel med skibe, fly og helikoptere (PDF).

Hvordan kan I indberette?

Indberet digitalt med MitID Erhverv. Ejere af enkeltmandsvirksomheder kan også indberette med deres private MitID til erhverv.

Upload oplysninger i det fremsendte regneark

  • Udfyld oplysninger i det fremsendte regneark, og gem filen på din PC eller tablet.
  • Vælg START INDBERETNINGøverst på denne side, og indberet med MitID Erhverv.
  • Vælg journalnummer og periode, og klik "Upload-pil2".
  • Opdater kontaktoplysninger.
  • Vælg fil, og tryk på "Upload".

Uddybende vejledning til upload af fremsendt regneark.

Hvorfor skal I indberette?

Indberetningen er lovpligtig

EU-lovgivning forpligter Danmark til at producere en række statistikker om erhvervslivet.

Lov om Danmarks Statistik §§ 8-12a forpligter virksomheder til at indberette oplysninger til statistik.

Antal virksomheder med indberetningspligt til denne statistik

Danmarks Statistik anmoder hvert år ca. 30 virksomheder om lovpligtig, månedlig indberetning.

Hvordan udvælges virksomheder?

Alle juridiske enheder, der har udenrigshandel med udvalgte skibe og luftfartøjer, skal indberette til Danmarks Statistik. Er virksomheden udvalgt til at indberette skibe på udenlandske registre, er virksomheden udvalgt specifikt på baggrund af deres størrelse og antal danskejede skibe på udenlandske registre.

Læs mere om dataindsamling fra virksomheder.

Hjælp til indberetning
Brug for hjælp?

Vores supportteam kan svare jer via e-mail eller ringe jer op.

Support til indberetning.

Længere frist?

I kan anmode om længere frist via vores supportformular.

Anmod om længere frist.

Seneste "Nyt fra statistikken"

Tjenestehandel trak eksporten op i februar

9. april 2024

Tjenestehandel trak eksporten op i februar

I februar steg den samlede eksport af varer og tjenester med 3,7 pct. til 167 mia. kr. Den samlede import steg med 0,9 pct. til 141 mia. kr. Den samlede eksport er over de seneste tre måneder steget med 2,2 pct.

Tabeller i Statistikbanken om 'Betalingsbalancens løbende poster'


Emneside: Udenrigshandel med varer og tjenester.

Statistikdokumentation: Udenrigshandel med varer.

Support til indberetning

Kontakt os via vores supportformular. Vi kan svare via e-mail eller ringe dig op.

Support til indberetning

Anmod om udsættelse af frist