Handel med økologiske fødevarer
Stiger salget af økologiske æbler i supermarkederne? Hvor meget økologisk kød sælges til professionelle køkkener? Her finder du statistik om omsætningen af økologiske fødevarer i supermarkeder og varehuse samt salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice (storkøkkener o.l.).
Hvad betyder...?
Føde- og drikkevarer som produceres og markedsføres som økologiske ifølge EU's regler. Varer som hverken defineres som økologiske eller konventionelle er ikke omfattet (fx vildtkød, vilde fisk, salt og enkelte andre produkter).
Det danske røde ø-mærke (Fødevarestyrelsen), EU's økologimærker eller andre mærker der overholder EU's økologiregler.
Seneste nyhed om Handel med økologiske fødevarer
Udvalgt statistik om Handel med økologiske fødevarer
Detailomsætning af økologiske fødevarer
Indsamlingspopulation: supermarkedskæder (inkl. discount), varehuse samt de grossister, der sælger fødevarer til detailhandelen, herunder til købmænd/kiosker ( i alt under 20 indberettere).
Salgskanaler som gårdbutikker og specialbutikker er ikke inkluderet. Disse salgskanaler dækkede under 5 pct. af den økologiske detailomsætning i 2020. Kilde: Økologisk Landsforening ”Økologisk Markedsrapport 2021”, Tal fra Gfk ConsumerScan.
Disse salgskanaler kan antages at have en anderledes sammensætning af den økologiske omsætning end den dækkede population.
Detailomsætningen af økologiske fødevarer efter varegruppe
Indsamlingspopulation: supermarkedskæder (inkl. discount), varehuse samt de grossister, der sælger fødevarer til detailhandelen, herunder til købmænd/kiosker ( i alt under 20 indberettere).
Salgskanaler som gårdbutikker og specialbutikker er ikke inkluderet. Disse salgskanaler dækkede under 5 pct. af den økologiske detailomsætning i 2020. Kilde: Økologisk Landsforening ”Økologisk Markedsrapport 2021”, Tal fra Gfk ConsumerScan.
Disse salgskanaler kan antages at have en anderledes sammensætning af den økologiske omsætning end den dækkede population.
Salg til foodservice fordelt efter varegrupper, økologiske og konventionelle varer
Undersøgelsen gennemføres som en spørgeskemabaseret totaltælling af fødevaregrossister med bundgrænse på 40 mio. kr. omsætning ifølge Danmarks Statistiks Erhvervsregister af aktive virksomheder (ESR).
Antallet af storkøkkener, restauranter, kantiner, caféer mv. er ganske omfattende. For at begrænse ressourceforbruget og respondentbyrden indsamles data i stedet blandt fødevaregrossister. Der anvendes desuden en generel bundgrænse på 40 mio. kr. i omsætning.
Rammepopulationen udtrækkes fra ESR. Afgrænset ud fra primær eller sekundær branchekode, i enkelte tilfælde suppleret med industrielle virksomheder eller andre brancher med engrossalg. Generelt medtages kun fødevaregrossister (betydende leverandører fra andre brancher kan dog medtages). Besvarelser og enheder fra tidligere undersøgelser indgår desuden i opbygningen af populationen.
Salg af skolemælk er inkluderet. Udenlandske virksomheder medtages ikke, da de er svære at identificere og få svar fra. Deres betydning for statistikken er formentlig ringe.
Salg til foodservice fordelt efter kundegrupper, økologiske og konventionelle varer
Undersøgelsen gennemføres som en spørgeskemabaseret totaltælling af fødevaregrossister med bundgrænse på 40 mio. kr. omsætning ifølge Danmarks Statistiks Erhvervsregister af aktive virksomheder (ESR).
Antallet af storkøkkener, restauranter, kantiner, caféer mv. er ganske omfattende. For at begrænse ressourceforbruget og respondentbyrden indsamles data i stedet blandt fødevaregrossister. Der anvendes desuden en generel bundgrænse på 40 mio. kr. i omsætning.
Rammepopulationen udtrækkes fra ESR. Afgrænset ud fra primær eller sekundær branchekode, i enkelte tilfælde suppleret med industrielle virksomheder eller andre brancher med engrossalg. Generelt medtages kun fødevaregrossister (betydende leverandører fra andre brancher kan dog medtages). Besvarelser og enheder fra tidligere undersøgelser indgår desuden i opbygningen af populationen.
Salg af skolemælk er inkluderet. Udenlandske virksomheder medtages ikke, da de er svære at identificere og få svar fra. Deres betydning for statistikken er formentlig ringe.
Om statistikken - dokumentation, kilder og metode
Læs mere i statistikdokumentationerne:
Statistikken belyser omfanget og sammensætningen af omsætningen af økologiske fødevarer i supermarkeder og varehuse. Undersøgelsen er gennemført første gang for året 2003. Siden 2017 er virksomheder der udelukkende sælger online, herunder abonnementssalg, inkluderet i undersøgelsen.
Formålet med statistikken er at give et samlet billede af salg af føde- og drikkevarer til storkøkkener, restauranter, institutioner mv. Der er særligt fokus på økologiske fødevarer, som supplement til statistikken 'Detailomsætningen af økologiske fødevarer'. Statistikken er udarbejdet årligt siden 2013 med tilskudsfinansiering fra Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.