Gå til sidens indhold

Indberetning til Forbrugsundersøgelsen

Her kan du indberette dit 14 dages forbrug til Forbrugsundersøgelsen. Linket neden for er det samme, som du har fået på mail, fra den interviewer, du har talt med. Tak for at du har valgt at deltage i Forbrugsundersøgelsen.

Deltagende husstande i Forbrugs­undersøgelsen

Indberetningen af 14 dages forbrug kan foretages her: Indberetning til Forbrugsundersøgelsen

Sådan gør du:

Klik på linket og indtast ip-nummer og password: Ip og password har du fået i e-boks og af din interviewer via mail.

Registrer dine daglige udgifter: Noter alle dine udgifter i løbet af den angivne 14 dages periode.

Gennemgå og indsend: Når du har registreret alle dine udgifter, bedes du gennemgå dine indtastninger for at sikre nøjagtighed og fuldstændighed. Når du er tilfreds med dine data, kan du indsende dem via vores sikre online platform.

Fortrolighed og datasikkerhed: Vi tager din fortrolighed meget alvorligt. Alle indsamlede data behandles fortroligt og anonymt.

Support og kontakt: Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp undervejs, er du velkommen til at kontakte vores supportteam, FUDS@dst.dk. Vi står klar til at hjælpe dig med eventuelle udfordringer, du måtte støde på.

Vi værdsætter din tid og indsats  og at du bidraget til denne vigtige undersøgelse. Din deltagelse er med til at skabe et mere præcist billede af forbrugsmønstrene i Danmark, hvilket i sidste ende gavner os alle.

På forhånd tak for din deltagelse.

Hjælp til indberetning

Det er muligt at registrere køb med samme login fra flere forskellige tablets computere og mobiler.

Hvordan logger jeg ind?

  1. Klik på linket i boksen ovenfor eller i det brev, du har modtaget i e-boks.
  2. Log på med det IP-nummer og password, som er blevet oplyst af intervieweren. Passwordet findes også nederst i introduktionsbrevet.
  3. Vælg husstandens sammensætning på skærmen.
  4. Under vælg startdato for 14 dages regnskabet vælges datoen, som er aftalt med intervieweren, og der vælges start dataindsamling.

Hvordan indberetter jeg de 14 dage?

  1. Vælg datoen, der skal indtastes indkøb for, og vælg tilføj nyt køb.
  2. Indtast varens navn og vælg videre, herefter guides der igennem nogle forskellige valg omkring varen, og der vælges afslut.
  3. Øvrige indkøb indtastes som i punkt 1 og 2.
  4. Når alle indkøb for dagen er registreret vælges afslut dagen - det samme gøres ved de øvrige 13 dage.
  5. Har der ikke været indkøb en dag, vælges datoen og herefter vælges afslut dagen.

Når alle 14 dage er indtastet, og status er afsluttet/ingen køb under siden indsamlingsdage, skal der vælges afslut hele indsamlingsperioden.

Undersøgelsen er nu afsluttet og bliver indsendt til Danmarks Statistik.

BEMÆRK: Gavekataloget er kun aktuelt for husstande som er blevet interviewet af Kantar Gallup

Hvilke udgifter skal jeg tage med?

Alle husstandens private udgifter i den aftalte 14 dages periode skal medtages i regnskabet.

Vi har fra tidligere undersøgelser erfaringer med, at nogle udgifter let glemmes.

Følgende varer kan være særligt svære at huske:

  • Kioskvarer: Blade, aviser, tobak, tips og lotto
  • Is, chokolade, slik og chips – specielt også børnenes
  • Udgifter på restaurant, pølsevogn, kantine mv.
  • Køb i torveboder, gårdbutik eller hos fisker mv.
  • Benzin og diesel også betalt via kontoordninger
  • Parkeringsafgifter
  • Billetter til bus og tog – gælder også billetter købt via mobiltelefonen
  • Biografbilletter, entre-udgifter mv.
  • Betaling til kaffekasse, festkasse mv.
  • Møntvask
  • Varer købt via internettet

Hvem skal der føres regnskab for?

Der føres regnskab for alle personer, som bor fast i boligen og tilhører husstanden. Der skal også føres regnskab, hvis nogen er fraværende fra boligen i kortere tid – fx under ferier, forretningsrejser mv.

Der skal ikke føres regnskab for logerende, husassistenter mv. som ikke tilhører husstanden.

Hvilke udgifter skal skrives i regnskaberne?

Hovedreglen er, at alle udgifter, som man betaler den pågældende dag, skrives ned - også betalinger, der automatisk foretages af banken, eller bliver betalt via netbank. Det kan være køb af varer eller betaling for en tjenesteydelse.

Hvis husstanden har købt på konto, afbetaling eller lign., skal hele købesummen skrives, mens renter og afdrag vedrørende tidligere køb ikke medtages.

Gaver, som husstanden giver til nogen uden for husstanden, medtages også. Gives pengegaver skrives blot ”kontant gave”. Pengegaver fra ét husstandsmedlem til et andet eller fx lommepenge, skal ikke med. Først når pengene bruges, skal de med.

Udgifter, som ikke skal medtages

Undersøgelsen dækker kun private husstande. Udgifter i forbindelse med erhvervsvirksomhed, skal ikke medtages.

Har nogen i husstanden været i udlandet i 6 eller flere dage i perioden, skal udgifterne i udlandet ikke medtages. Kun udgifter i forbindelse med kortere rejser medtages.

Har du haft udgifter, som bliver refunderet af arbejdsgiveren, skal de ikke medtages.

Hvornår skal man registrere køb?

Vi anbefaler, at man dagligt noterer køb. Erfaringen viser, at man dagen efter let kan have glemt nogle indkøb – især småindkøbene – hvis man venter for længe. Når man registrerer køb, kan det være en hjælp, hvis man har gemt kassebon’er o.l.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad gør jeg, hvis jeg har glemt mit ip-nr. eller password?

Så kontakter du Forbrugsundersøgelsen på telefon eller fuds@dst.dk.
Dorthe Jensen, tlf.: 23 11 15 62 
Stella Jensen, tlf.: 30 62 54 58 
Mette Pedersen, tlf.: 21 62 44 73
America Solange Lohmann Rasmussen, tlf.: 61 15 17 93

Hvad gør jeg, hvis jeg kommer til at skrive en vare på en linje og ikke kan få lov til at slette den?

Du skriver "intet køb" i teksten og 0 kr. i beløb.

Skal jeg gå ind og registrere mine indkøb hver dag?

Nej, flere dage kan godt registreres på én gang, bare du husker at sætte dine indkøb under den rigtige dag. Husk derfor at gemme bonnerne og noter også de indkøb, som du ikke har en bon på.

Hvorfor kan jeg ikke afslutte mit 14 dages regnskab?

Jeg har udfyldt alle 14 dage i mit regnskab, men når jeg klikker på Afslut hele indsamlingsperioden kommer en tekst med, at alle dage skal være afsluttet først.

I oversigtsbilledet over alle 14 dage, skal der ud for alle dage stå Afsluttet eller Ingen køb, før man kan klikke på Afslut hele indsamlingsperioden. Er der en eller flere dage som ikke står med status Afsluttet eller Ingen køb, klikker man på den pågældende dag og klikker Afslut dagen, herefter kan man vælge Afslut hele indsamlingsperioden.

Kontakt

Er du i tvivl om, hvordan det elektroniske regnskab udfyldes, kan du enten kontakte den lokale interviewer eller Danmarks Statistik.

Har du tekniske problemer eller glemt dit login, kan du kontakte:

America Solange Lohmann Rasmussen tlf.: 61 15 17 93
Dorthe Jensen tlf.: 23 11 15 62
Stella Jensen tlf.: 30 62 54 58
Mette Pedersen tlf.: 21 62 44 73
Mail: fuds@dst.dk
Danmarks Statistik
Forbrugsundersøgelsen
Sankt Kjelds Plads 11
2100 København Ø