Fra grundskole og gymnasiale uddannelser til fortsat uddannelse
Hvor mange elever går direkte fra grundskolen til gymnasiet? Hvor mange studenter læser videre umiddelbart efter at have fået huen, og hvor mange holder sabbatår? Statistikken er en forløbsanalyse, hvor årgange af elever med afgang fra grundskolen og afgang fra en gymnasial uddannelse følges år for år gennem deres vej i uddannelsessystemet.
Seneste nyhed om Fra grundskole og gymnasiale uddannelser til fortsat uddannelse
Seneste nyhed om Fra grundskole og gymnasiale uddannelser til fortsat uddannelse
Udvalgt statistik om Fra grundskole og gymnasiale uddannelser til fortsat uddannelse
Fra grundskole til ungdomsuddannelse
Data til statistikken hentes fra Danmarks Statistiks integrerede elevregister.
Få mere information om Elevregistret.
Valg af ungdomsuddannelse
Data til statistikken hentes fra Danmarks Statistiks integrerede elevregister.
Få mere information om Elevregistret.
Studenternes start på videre uddannelse
Data til statistikken hentes fra Danmarks Statistiks integrerede elevregister.
Få mere information om Elevregistret.
Studenternes vej videre i uddannelsessystemet
Data til statistikken hentes fra Danmarks Statistiks integrerede elevregister.
Få mere information om Elevregistret.
Mænd og kvinders uddannelsesvalg
Data til statistikken hentes fra Danmarks Statistiks integrerede elevregister.
Få mere information om Elevregistret.
Om statistikken - dokumentation, kilder og metode
Læs mere i statistikdokumentationerne:
Formålet med statistikken Fra grundskole og gymnasium til fortsat uddannelse er at følge årgange af elever med afgang fra enten grundskole eller en gymnasium (STX, HHX, HTX eller HF-eksamen) år for år på deres vej gennem det samlede ordinære uddannelsessystem. Den yngste årgang kan følges 3 måneder efter eksamen. Den nuværende uddannelsesstatistik er første gang indsamlet pr. oktober 1973. Den første forløbsundersøgelse blev offentliggjort i marts 1978 med oplysninger om studenter-/hf'er fra årgang 1973-74.
Formålet med overgangsregistret er at give et bedre grundlag for at belyse forløb i uddannelsessystemet end det, som umiddelbart findes i elevregistret. I overgangsregistret findes således en række enkle opgørelser over bevægelserne i uddannelsessystemet som fx antal gange der skiftes uddannelse indenfor en gruppe af uddannelser og gennemførelsestider. Datagrundlaget for overgangsregistret er elevregistret og opdateres en gang årligt.