67 pct. af dagens biler kører stadig i 2030
Motorparken (tillæg) bestanden af personbiler 1. januar 2022
I begyndelsen af 2022 kørte der 2,79 mio. personbiler på de danske veje. 1,86 mio. af disse, svarende til 67 pct., vil stadig køre på de danske veje i 2030, hvis det nuværende mønster for den aldersbetingede afgang fra bilbestanden fortsætter. Selv i 2048 vil der være flere end 213.000 af dagens biler tilbage.
Kilde: Egne beregninger på basis af tal i Motorregistret. Findes ikke i StatistikbankenDer blev holdt på bilerne i 2021
Den nuværende beregning af restbestanden i 2030 er væsentligt større end i den tilsvarende beregning sidste år. Det skyldes ikke bare, at der er kommet et års ekstra nye biler til i 2021, men også, at der i 2021 er forsvundet en del færre biler af de tidligere årgange, end det blev forventet i sidste års beregninger.
Den mindre aldersbetingede afgang i 2021 - dvs. hvor stor en del af en årgang, der er forsvundet fra 2020 til 2021 - har sandsynligvis sin rod i de usikkerheder, COVID-19 og afgiftsændringer har dannet for købernes investeringsplaner. I det lys kan mange have overvejet at vente på bedre tider og beholde den gamle bil lidt endnu.
Mindre afgang giver større restandele af den oprindelige tilgang
Resultatet af den mindre aldersbetingede afgang er, at restandelen af en given aldersgruppe i bestanden bliver større. I figuren neden for ses det fx, at der relativt set er væsentligt flere 9-årige biler tilbage i 2022-bestanden (den orange kurve), end der var 9-årige i 2021-bestanden (den grønne kurve). I et lidt længere perspektiv er det aktuelle billede dog anderledes end i 2012 (den blå kurve), hvor restandelene var større for stort set samtlige årgange.
Det er også bemærkelsesværdigt, at der i de nyeste bestande er betydeligt færre tilbage af de yngre biler, end der var i bestanden for ti år siden. Det kan bl.a. tilskrives den kraftigt stigende andel af leasingbiler, som registreres på kortere leasingkontrakter på fx tre år og derefter for en dels vedkommende eksporteres, mens andre (uregistreret) afventer videresalg på det danske marked.
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil8Højere gennemsnitsalder og længere middellevetid
En anden effekt af, at der er forsvundet relativt færre af de ældre biler i 2021, er, at bestandens gennemsnitsalder er steget fra 8,9 år for et år siden til 9,0 år i dag. Samtidig har den lavere aldersbetingede afgang medført, at middellevetiden - den forventede levetid - for en 0-årig bil fra 2021 er steget til 16,4 år mod omkring 16,0 år sidste år og 14,2 år forrige år.
Personbilers gennemsnitsalder og middellevetid. 1. januar
|
2004 |
2006 |
2008 |
2010 |
2012 |
2014 |
2016 |
2018 |
2020 |
2022 |
|
antal år |
|||||||||
Gnsn. alder |
9,1 |
9,1 |
9,1 |
9,3 |
9,3 |
9,2 |
9,0 |
8,8 |
8,8 |
9,0 |
Middellevetid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
for 0-årige |
16,8 |
17,0 |
16,4 |
17,8 |
15,4 |
16,1 |
15,4 |
14,8 |
14,2 |
16,4 |
Kilde: www.statistikbanken.dk/bil8 |
Fra bestand 1. januar til bestand år+1
|
2011-2012 |
2021-2022 |
2025-2026 estimeret |
||||||
|
|
Afgang |
Forde- |
|
Afgang |
Forde- |
|
Afgang |
Forde- |
|
stk. |
pct. |
stk. |
pct. |
stk. |
pct. |
|||
Bestand 1. januar |
2163676 |
|
|
2787553 |
|
|
3055338 |
|
|
Nyregistreringer |
169794 |
|
|
204280 |
|
|
200 3091 |
|
|
Afgang |
-135639 |
-5,82 |
100 |
-128356 |
-4,32 |
100,0 |
-147482 |
-4,52 |
100 |
0-4 årige |
-16073 |
-2,2 |
11,8 |
-14774 |
-1,6 |
11,5 |
-14908 |
-1,6 |
10,1 |
5-9 årige |
-10048 |
-1,7 |
7,4 |
-8957 |
-1,0 |
7,0 |
-10084 |
-1,1 |
6,8 |
10-14 årige |
-30929 |
-5,6 |
22,8 |
-28880 |
-4,9 |
22,5 |
-39619 |
-5,0 |
26,9 |
15-19 årige |
-53148 |
-3,6 |
39,2 |
-49212 |
-14,5 |
38,3 |
-52387 |
-14,6 |
35,5 |
20 årige + |
-25441 |
-19,2 |
18,8 |
-26533 |
-14,6 |
20,7 |
-30483 |
-14,1 |
20,7 |
Tilgang netto |
34155 |
1,63 |
|
75924 |
2,73 |
|
52828 |
1,73 |
|
Bestand |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. januar år+1 |
2197831 |
|
|
2863477 |
|
|
3108166 |
|
|
1 Vægtet gennemsnit for 2021-2025. |
Nyt fra Danmarks Statistik
25. marts 2022 - Nr. 103
Hent som PDF
Næste udgivelse: 27. marts 2023
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75