Forbrugerpriserne steg 0,2 pct. i februar
Forbruger- og nettoprisindeks februar 2015
Det samlede forbrugerprisindeks steg i februar 0,2 pct. i forhold til samme måned sidste år. Måneden før var den årlige prisændring minus 0,1 pct. Højere årlige prisændringer på bl.a. benzin og charterrejser har isoleret set trukket årsstigningen op i forhold til sidste måned. På trods af den seneste måneds prisstigninger på benzin er det fortsat især energipriserne, der trækker stigningen i de samlede forbrugerpriser ned. Fratrækkes energi og ikke-forarbejdede fødevarer fra det samlede forbrugerprisindeks, ændres årsstigningen til 0,9 pct.
Lidt højere årlig stigning i huslejerne
I februar var huslejerne 1,9 pct. højere end i samme måned sidste år. For et år siden var den tilsvarende stigning i huslejerne 1,8 pct. I februar er huslejestigningerne fra den årlige huslejeundersøgelse indregnet i forbrugerprisindekset som en del af varegruppen bolig. Huslejen bidrager isoleret set med 0,40 procentpoint til den årlige ændring i forbrugerprisindekset på 0,2 pct.
Største prisstigning på skoler det seneste år
Det seneste år er priserne steget mest på varegruppen uddannelse (2,8 pct.), hvilket især skyldes højere priser for at gå på privatskole. Kommunikation havde det største prisfald på 4,3 pct., hvilket primært skyldes lavere priser på teletjenester.
Højere priser på tøj og sko den seneste måned
Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning (4,6 pct.), hvilket i høj grad kan henføres til afslutningen af vinterudsalget på tøj og sko. Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer faldt 0,4 pct., især på grund af lavere priser på frugt, mælk, ost og æg.
Husleje, charterrejser og tøj trak indekset op
Fra januar til februar steg forbrugerprisindekset 1,0 pct. Husleje, charterrejser og tøj trak isoleret set forbrugerprisindekset op med 0,80 procentpoint.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2014 |
2015 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. januar 2015 |
Februar |
Januar |
Februar |
Jan. 2015 |
Jan. 2014 |
Feb. 2014 |
|
indeks 2000 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
130,6 |
129,6 |
130,9 |
1,0 |
-0,1 |
0,2 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
11,61 |
133,8 |
134,8 |
134,3 |
-0,4 |
0,4 |
0,4 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,97 |
135,4 |
134,6 |
134,5 |
-0,1 |
-0,3 |
-0,7 |
Beklædning og fodtøj |
4,56 |
97,9 |
93,6 |
97,9 |
4,6 |
-2,1 |
0,0 |
Bolig |
31,51 |
146,3 |
144,8 |
146,7 |
1,3 |
0,2 |
0,3 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,04 |
118,1 |
116,7 |
119,1 |
2,1 |
-0,9 |
0,8 |
Sundhed |
2,96 |
122,1 |
122,6 |
123,1 |
0,4 |
0,8 |
0,8 |
Transport |
11,77 |
129,5 |
125,7 |
128,3 |
2,1 |
-2,3 |
-0,9 |
Kommunikation |
1,89 |
79,2 |
75,9 |
75,8 |
-0,1 |
-4,2 |
-4,3 |
Fritid og kultur |
10,60 |
104,4 |
104,0 |
105,5 |
1,4 |
0,8 |
1,1 |
Uddannelse |
0,81 |
198,3 |
203,8 |
203,8 |
0,0 |
2,8 |
2,8 |
Restauranter og hoteller |
5,66 |
141,6 |
143,7 |
143,2 |
-0,3 |
1,4 |
1,1 |
Andre varer og tjenester |
9,63 |
146,7 |
148,6 |
148,6 |
0,0 |
1,3 |
1,3 |
Varer |
48,83 |
119,1 |
116,9 |
117,8 |
0,8 |
-1,6 |
-1,1 |
Tjenester |
51,17 |
144,6 |
145,0 |
146,9 |
1,3 |
1,4 |
1,6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
|
132,3 |
131,4 |
132,9 |
1,1 |
0,3 |
0,5 |
|
|
||||||
HICP i alt |
• |
117,4 |
116,4 |
117,4 |
0,9 |
-0,3 |
0,0 |
HICP-CT i alt |
• |
116,0 |
114,9 |
115,9 |
0,9 |
-0,4 |
-0,1 |
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Jan. - feb. 2015 |
|
|
Feb. 2014 - feb. 2015 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
1,0 |
|
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,2 |
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
|
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Husleje |
21,28 |
0,40 |
|
Husleje |
21,28 |
0,40 |
Charterrejser |
1,43 |
0,24 |
|
Charterrejser |
1,43 |
0,10 |
Tøj |
3,65 |
0,16 |
|
Finansielle tjenester |
2,32 |
0,10 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Bøger |
0,47 |
-0,11 |
|
Benzin |
2,10 |
-0,21 |
Naturgas |
0,85 |
-0,05 |
|
Fjernvarme |
2,39 |
-0,14 |
Hotelovernatninger |
0,57 |
-0,04 |
|
Flydende brændsel |
0,56 |
-0,12 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. marts 2015 - Nr. 114
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. april 2015
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks