Fortsat stigende tendens i detailsalget
Detailomsætningsindeks december 2018
Detailhandlen i december var samlet set 0,6 pct. lavere end i november. Tallet er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. I denne måned er der fokus på effekten af særlige handelsdage og på internethandel.
Fysiske butikker har stigende nethandel
I november udgjorde nethandel 10 pct. af detailhandlens samlede omsætning. Fysiske butikkers bidrag til nethandlen er stigende fra 30 pct. i 2016 til 40 pct. i 2018. Udviklingen skyldes, at fysiske butikker i stigende grad supplerer med netsalg og ikke nødvendigvis, at de tager markedsandele fra eksisterende webbutikker. Af internetbrancherne er der størst omsætning i branchegrupperne elektriske apparater samt fotoudstyr via internet og dagligvarer via nettet.
Detailhandlen steg i fjerde kvartal
Korrigeret for prisudvikling steg fjerde kvartal med 1,6 pct. sammenlignet med samme kvartal i 2017. Varegruppen fødevarer og andre dagligvarer steg med 0,8 pct., beklædning mv. faldt med 3,7 pct., mens andre forbrugsvarer steg med 3,5 pct. Siden 2014 er detailsalget i november steget 10 pct., mens detailsalget i oktober og december stort set har været uændret. Stigningen i fjerde kvartal skal ses i lyset af nye handelsdage i november som Black Friday, Cyber Monday og Singles Day.
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2018 |
|
2018 |
||||||||
|
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov.* |
Dec.* |
|
Juli-sept. |
Okt.-dec.* |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
104,2 |
104,1 |
103,8 |
104,0 |
104,6 |
103,9 |
104,9 |
104,2 |
|
104,1 |
104,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
99,5 |
99,7 |
99,6 |
98,8 |
99,0 |
99,0 |
99,4 |
99,7 |
|
99,1 |
99,4 |
Beklædning mv. |
100,0 |
98,3 |
98,3 |
99,6 |
99,5 |
92,9 |
97,3 |
96,5 |
|
99,2 |
95,6 |
Andre forbrugsvarer |
110,1 |
110,1 |
109,3 |
110,3 |
111,7 |
111,5 |
112,2 |
110,6 |
|
110,5 |
111,4 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,9 |
-0,1 |
-0,3 |
0,2 |
0,6 |
-0,7 |
0,9 |
-0,6 |
|
0,2 |
0,2 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
1,0 |
0,1 |
-0,1 |
-0,8 |
0,2 |
0,0 |
0,4 |
0,3 |
|
-0,1 |
0,2 |
Beklædning mv. |
1,7 |
-1,8 |
0,1 |
1,3 |
-0,1 |
-6,6 |
4,7 |
-0,8 |
|
0,3 |
-3,6 |
Andre forbrugsvarer |
0,7 |
0,0 |
-0,7 |
0,9 |
1,2 |
-0,2 |
0,7 |
-1,5 |
|
0,5 |
0,9 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2017 |
2018 |
|
2017 |
2018 |
||||||
|
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Sept. |
Okt. |
Nov.* |
Dec.* |
|
Okt.-dec. |
Okt.-dec.* |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
98,7 |
98,8 |
108,1 |
126,0 |
99,5 |
101,2 |
111,6 |
125,6 |
|
111,0 |
112,8 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,8 |
95,9 |
97,5 |
113,9 |
94,6 |
96,8 |
99,7 |
113,3 |
|
102,4 |
103,3 |
Beklædning mv. |
96,9 |
98,3 |
102,5 |
138,4 |
95,1 |
92,5 |
101,8 |
132,3 |
|
113,1 |
108,9 |
Andre forbrugsvarer |
102,1 |
102,1 |
120,4 |
136,1 |
105,5 |
107,7 |
126,3 |
136,9 |
|
119,5 |
123,7 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
1,7 |
-2,2 |
1,9 |
0,8 |
0,8 |
2,4 |
3,3 |
-0,4 |
|
0,2 |
1,6 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-1,7 |
-3,2 |
-1,3 |
-0,1 |
-1,3 |
0,9 |
2,3 |
-0,5 |
|
-1,5 |
0,8 |
Beklædning mv. |
6,5 |
-11,8 |
-4,2 |
-1,0 |
-1,8 |
-5,9 |
-0,7 |
-4,4 |
|
-5,3 |
-3,7 |
Andre forbrugsvarer |
4,3 |
1,1 |
6,0 |
1,9 |
3,4 |
5,5 |
4,9 |
0,6 |
|
3,0 |
3,5 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
28. januar 2019 - Nr. 26
Hent som PDF
Næste udgivelse: 25. februar 2019
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 48,1 pct., beklædning mv. 4,7 pct., andre forbrugsvarer 47,2 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.