Registreringsafgift trak stikket på elbilsalget
Nyregistrerede motorkøretøjer (tillæg) elbiler 2003-2016
Tilgangen af elbiler er faldet meget kraftigt efter fritagelsen for registreringsafgift blev ophævet 1. januar 2016, hvor der samtidig blev indført grøn ejerafgift. Der blev registreret 4.300 nye elbiler i 2015, mens der i 2016 til og med september kun er registreret 682. Lovforslaget om de ændrede afgiftsregler, som blev fremsat i november 2015, resulterede i en meget stor registreringsaktivitet i november og december 2015, især i de private husholdninger.
Over halvdelen af de nye elbiler er fra 2015
Der er fra 2003 og til og med september 2016 registret 8.286 nye elbiler. 52 pct. heraf er registreret i 2015 og 19 pct. i 2014. Under 3 pct. er registret før 2011. Medregnet registreringer fra før 2003 og importerede brugte biler, er bestanden primo oktober 2016 på 8.312 elbiler.
42 pct. af de nye biler siden 2003 er tilgået de private husholdninger, og det svarer til 3.519 biler. 11 pct. eller 929 biler er gået til den offentlige sektor, mens 46 pct. eller 3.838 biler er gået til øvrige erhverv. Husholdningernes andel er stærkt påvirket af deres andel på 59 pct. af den store tilgang i november-december 2015.
To tredjedel af elbilkøberne er i den øverste indkomstgruppe
65 pct. af elbilkøberne er placeret blandt de 10 pct. af familierne, der havde den højeste familieindkomst i 2014. Af de 115.000 familier, der i det hele taget købte en bil i 2014, var det kun 20 pct., der var i den øverste indkomstgruppe. Ved udgangen af 2014 havde 42 pct. af elbilkøberne i øverste indkomstgruppe to eller flere biler mod 26 pct. for alle køberne i denne indkomstgruppe.
Halvdelen af elbilkøberne er fra Hovedstadsområdet
48 pct. af elbilkøberne kommer fra København eller Nordsjælland. Af de 121.000 familier, der i det hele taget købte en bil i 2015, var det kun 31 pct. af bilkøberne, der kom fra dette område. 35 pct. af elbilkøberne i dette område havde to eller flere biler ved udgangen af 2015 mod 21 pct. af alle bilkøberne i området.
Tesla S er den hyppigste model
Med 3.334 nye elbiler står Tesla Model S for 40 pct. af tilgangen, mens Nissan Leaf med 12 pct. og Renault Zoe med 11 pct. følger efter. De ti hyppigst forekommende modeller står for 89 pct. af tilgangen.
2.707 eller 81 pct. af Tesla S er gået til husholdningerne. Bortset fra Volkswagen E-Golf, hvoraf 68 pct. er gået til husholdningerne, er størstedelen af de øvrige elbilmodeller gået til erhvervene.
Tilgang af eldrevne personbiler på 1. registreringsår, sektor og leasing. 2003-2016
|
I alt |
Husholdninger |
Erhverv |
|||||||
|
|
|
|
|
I alt |
Offentlige |
Øvrige |
|||
|
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
8286 |
3387 |
3519 |
109 |
4767 |
3278 |
929 |
641 |
3838 |
2637 |
Før 2009 |
18 |
1 |
8 |
0 |
10 |
1 |
0 |
0 |
10 |
1 |
2009 |
143 |
81 |
10 |
0 |
133 |
81 |
39 |
9 |
94 |
72 |
2010 |
49 |
7 |
9 |
0 |
40 |
7 |
12 |
2 |
28 |
5 |
2011 |
465 |
145 |
15 |
0 |
450 |
145 |
45 |
29 |
405 |
116 |
2012 |
530 |
235 |
115 |
0 |
415 |
235 |
129 |
83 |
286 |
152 |
2013 |
533 |
236 |
161 |
3 |
372 |
233 |
92 |
57 |
280 |
176 |
2014 |
1564 |
811 |
571 |
48 |
993 |
763 |
170 |
105 |
823 |
658 |
2015 |
4302 |
1407 |
2525 |
56 |
1777 |
1351 |
351 |
296 |
1426 |
1055 |
2016 |
682 |
464 |
105 |
2 |
577 |
462 |
91 |
60 |
486 |
402 |
Bestand 1. oktober 20162 |
8312 |
2474 |
5049 |
95 |
3263 |
2379 |
890 |
581 |
2373 |
1798 |
Anm.: Omfatter ikke hybridbiler. |
2 Bestanden indeholder også biler registreret før 2003 samt importerede brugte biler. Ekskl. hybridbiler. |
Tilgang af eldrevne personbiler på model, sektor og leasing. De ti mest solgte modeller. 2003-2016
|
I alt |
Husholdninger |
Erhverv |
|||||||
|
|
|
|
|
I alt |
Offentlige |
Øvrige |
|||
|
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
Heraf leasing |
I alt |
8286 |
3387 |
3519 |
109 |
4767 |
3278 |
929 |
641 |
3838 |
2637 |
Tesla Model S |
3334 |
340 |
2707 |
31 |
627 |
309 |
7 |
5 |
620 |
304 |
Nissan Leaf |
1025 |
818 |
51 |
- |
974 |
818 |
149 |
81 |
825 |
737 |
Renault Zoe |
873 |
652 |
173 |
64 |
700 |
588 |
341 |
285 |
359 |
303 |
BMW i3 |
697 |
560 |
116 |
13 |
581 |
547 |
- |
- |
581 |
547 |
Volkswagen E-UP! |
364 |
188 |
91 |
- |
273 |
188 |
115 |
81 |
158 |
107 |
Renault Fluence |
240 |
88 |
71 |
- |
169 |
88 |
23 |
13 |
146 |
75 |
Nissan e-NV200 |
239 |
207 |
7 |
- |
232 |
207 |
11 |
3 |
221 |
204 |
Peugeot Ion |
228 |
109 |
10 |
- |
218 |
109 |
33 |
25 |
185 |
84 |
Citroën C-Zero |
214 |
118 |
4 |
- |
210 |
118 |
82 |
53 |
128 |
65 |
Volkswagen E-Golf |
123 |
12 |
84 |
- |
39 |
12 |
7 |
1 |
32 |
11 |
Øvrige |
949 |
295 |
205 |
1 |
744 |
294 |
161 |
94 |
583 |
200 |
Anm.: Omfatter ikke hybridbiler |
Leasing af elbiler er et erhvervsfænomen
41 pct. af elbilerne er leaset, og de er stort set alle i erhvervene. Kun 3 pct. af de leasede biler er i husholdningerne, hvor de også udgør 3 pct. af husholdningernes samlede tilgang. Både i den offentlige sektor og i øvrige erhverv udgør leasing 69 pct. af tilgangen.
Størstedelen af bestanden er i husholdningerne
61 pct. af bestanden pr. 1. oktober 2016 er i husholdningerne, og det indebærer, at en del af tilgangen til erhvervene er blevet videresolgt fra erhvervene til husholdningerne siden den oprindelige registrering.
Familier med bil og elbil - køb og rådighed - fordelt på indkomstgrupper. 2014
|
Alle biler |
|
Elbiler |
||||||
|
|
Familier med bil ultimo 2014 |
|
|
Rådighedsstatus ultimo 2014 |
||||
|
Familier |
I alt |
1 bil |
> 1 bil |
|
Unikke elbilkøbere |
Ingen bil |
1 bil |
> 1 bil |
|
pct. |
||||||||
Familieindkomst1 2014 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
I alt |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
100,0 |
5,2 |
35,4 |
59,4 |
1. decil |
1,4 |
2,0 |
2,3 |
1,1 |
|
2,1 |
0,5 |
0,7 |
0,9 |
2. decil |
3,1 |
4,8 |
5,9 |
1,8 |
|
1,1 |
0,4 |
0,3 |
0,4 |
3. decil |
4,1 |
6,8 |
8,4 |
2,1 |
|
0,8 |
0,1 |
0,4 |
0,3 |
4. decil |
5,8 |
8,0 |
9,7 |
3,2 |
|
1,1 |
0,2 |
0,4 |
0,5 |
5. decil |
8,7 |
10,2 |
11,7 |
5,9 |
|
1,9 |
0,2 |
1,0 |
0,7 |
6. decil |
11,2 |
11,9 |
12,8 |
9,4 |
|
2,7 |
0,2 |
1,3 |
1,1 |
7. decil |
13,2 |
13,1 |
13,1 |
13,0 |
|
3,9 |
0,3 |
1,5 |
2,2 |
8. decil |
15,4 |
13,9 |
12,8 |
16,9 |
|
7,8 |
0,7 |
3,0 |
4,2 |
9. decil |
17,1 |
14,5 |
12,3 |
20,8 |
|
13,9 |
0,6 |
5,8 |
7,4 |
10. decil |
20,0 |
14,9 |
11,0 |
26,0 |
|
64,7 |
2,1 |
21,0 |
41,7 |
|
antal |
||||||||
Familier 2014 |
115018 |
1777250 |
1312160 |
465090 |
|
3 2192 |
167 |
1140 |
1912 |
1 Ækvivalensvægtet familieindkomst, hvor indkomsten er omregnet efter familiestørrelse. |
2 Med match i befolkningsregistret ultimo 2014. |
Familier med bil og elbil - køb og rådighed - fordelt på landsdele. 2015
|
Alle biler |
|
Elbiler |
||||||
|
|
Familier med bil ultimo 2015 |
|
|
Rådighedsstatus ultimo 2015 |
||||
|
Familier |
I alt |
1 bil |
> 1 bil |
|
Unikke elbilkøbere |
0 bil |
1 bil |
> 1 bil |
|
pct. |
||||||||
Landsdele 2015 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
100 |
1,7 |
23,7 |
74,6 |
Byen København |
9,5 |
8,3 |
9,9 |
3,8 |
|
13,1 |
0,5 |
5,4 |
7,2 |
Københavns omegn |
10,6 |
8,7 |
9,2 |
7,3 |
|
16,5 |
0,2 |
4,1 |
12,2 |
Nordsjælland |
10,5 |
8,6 |
7,9 |
10,3 |
|
18,6 |
0,4 |
3,1 |
15,1 |
Bornholm |
0,5 |
0,8 |
0,8 |
0,6 |
|
0,2 |
0,0 |
0,1 |
0,1 |
Østsjælland |
5,3 |
4,5 |
4,2 |
5,1 |
|
6,4 |
0,0 |
1,1 |
5,3 |
Vest- og Sydsjælland |
10,3 |
11,4 |
11,1 |
12,2 |
|
5,9 |
0,1 |
1,2 |
4,6 |
Fyn |
8,0 |
9,1 |
9,2 |
8,9 |
|
5,6 |
0,1 |
1,1 |
4,4 |
Sydjylland |
12,5 |
14,0 |
13,5 |
15,3 |
|
6,9 |
0,1 |
1,6 |
5,2 |
Østjylland |
14,8 |
15,3 |
15,0 |
16,2 |
|
14,8 |
0,2 |
3,6 |
10,9 |
Vestjylland |
7,2 |
8,4 |
8,1 |
9,0 |
|
4,9 |
0,0 |
0,9 |
4,0 |
Nordjylland |
10,9 |
11,1 |
11,0 |
11,3 |
|
7,1 |
0,0 |
1,4 |
5,6 |
|
antal |
||||||||
Familier 2015 |
120780 |
1817651 |
1324127 |
493524 |
|
3 2401 |
54 |
768 |
2418 |
1 Med match i befolkningsregistret ultimo 2015. |
Nyt fra Danmarks Statistik
1. november 2016 - Nr. 457
Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. november 2016
Kontakt
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
Kilder og metode
Beløbene viser den samlede sum, som ejerne har betalt for deres nye biler inklusive moms og afgifter mv. Leasingbiler indgår ikke i opgørelsen, da leasingtagerens/brugerens udgift i princippet er en lejeudgift og ikke en investering.