Gå til sidens indhold

Registreringsafgift trak stikket på elbilsalget

Nyregistrerede motorkøretøjer (tillæg) elbiler 2003-2016

Tilgangen af elbiler er faldet meget kraftigt efter fritagelsen for registreringsafgift blev ophævet 1. januar 2016, hvor der samtidig blev indført grøn ejerafgift. Der blev registreret 4.300 nye elbiler i 2015, mens der i 2016 til og med september kun er registreret 682. Lovforslaget om de ændrede afgiftsregler, som blev fremsat i november 2015, resulterede i en meget stor registreringsaktivitet i november og december 2015, især i de private husholdninger.

Tilgang af eldrevne personbiler fordelt på sektorer

Over halvdelen af de nye elbiler er fra 2015

Der er fra 2003 og til og med september 2016 registret 8.286 nye elbiler. 52 pct. heraf er registreret i 2015 og 19 pct. i 2014. Under 3 pct. er registret før 2011. Medregnet registreringer fra før 2003 og importerede brugte biler, er bestanden primo oktober 2016 på 8.312 elbiler.

42 pct. af de nye biler siden 2003 er tilgået de private husholdninger, og det svarer til 3.519 biler. 11 pct. eller 929 biler er gået til den offentlige sektor, mens 46 pct. eller 3.838 biler er gået til øvrige erhverv. Husholdningernes andel er stærkt påvirket af deres andel på 59 pct. af den store tilgang i november-december 2015.

To tredjedel af elbilkøberne er i den øverste indkomstgruppe

65 pct. af elbilkøberne er placeret blandt de 10 pct. af familierne, der havde den højeste familieindkomst i 2014. Af de 115.000 familier, der i det hele taget købte en bil i 2014, var det kun 20 pct., der var i den øverste indkomstgruppe. Ved udgangen af 2014 havde 42 pct. af elbilkøberne i øverste indkomstgruppe to eller flere biler mod 26 pct. for alle køberne i denne indkomstgruppe.

Halvdelen af elbilkøberne er fra Hovedstadsområdet

48 pct. af elbilkøberne kommer fra København eller Nordsjælland. Af de 121.000 familier, der i det hele taget købte en bil i 2015, var det kun 31 pct. af bilkøberne, der kom fra dette område. 35 pct. af elbilkøberne i dette område havde to eller flere biler ved udgangen af 2015 mod 21 pct. af alle bilkøberne i området.

Tesla S er den hyppigste model

Med 3.334 nye elbiler står Tesla Model S for 40 pct. af tilgangen, mens Nissan Leaf med 12 pct. og Renault Zoe med 11 pct. følger efter. De ti hyppigst forekommende modeller står for 89 pct. af tilgangen.

2.707 eller 81 pct. af Tesla S er gået til husholdningerne. Bortset fra Volkswagen E-Golf, hvoraf 68 pct. er gået til husholdningerne, er størstedelen af de øvrige elbilmodeller gået til erhvervene.

Tilgang af eldrevne personbiler på 1. registreringsår, sektor og leasing. 2003-2016

 

I alt

Husholdninger

Erhverv

 

 

 

 

 

I alt
 

Offentlige
virksomheder

Øvrige
virksomheder

 

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

8286

3387

3519

109

4767

3278

929

641

3838

2637

Før 2009

18

1

8

0

10

1

0

0

10

1

2009

143

81

10

0

133

81

39

9

94

72

2010

49

7

9

0

40

7

12

2

28

5

2011

465

145

15

0

450

145

45

29

405

116

2012

530

235

115

0

415

235

129

83

286

152

2013

533

236

161

3

372

233

92

57

280

176

2014

1564

811

571

48

993

763

170

105

823

658

2015

4302

1407

2525

56

1777

1351

351

296

1426

1055

2016

682

464

105

2

577

462

91

60

486

402

Bestand 1. oktober 20162

8312

2474

5049

95

3263

2379

890

581

2373

1798

Anm.: Omfatter ikke hybridbiler.

2 Bestanden indeholder også biler registreret før 2003 samt importerede brugte biler. Ekskl. hybridbiler.

Tilgang af eldrevne personbiler på model, sektor og leasing. De ti mest solgte modeller. 2003-2016

 

I alt

Husholdninger

Erhverv

 

 

 

 

 

I alt
 

Offentlige
virksomheder

Øvrige
virksomheder

 

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

Heraf leasing

I alt

8286

3387

3519

109

4767

3278

929

641

3838

2637

Tesla Model S

3334

340

2707

31

627

309

7

5

620

304

Nissan Leaf

1025

818

51

-

974

818

149

81

825

737

Renault Zoe

873

652

173

64

700

588

341

285

359

303

BMW i3

697

560

116

13

581

547

-

-

581

547

Volkswagen E-UP!

364

188

91

-

273

188

115

81

158

107

Renault Fluence

240

88

71

-

169

88

23

13

146

75

Nissan e-NV200

239

207

7

-

232

207

11

3

221

204

Peugeot Ion

228

109

10

-

218

109

33

25

185

84

Citroën C-Zero

214

118

4

-

210

118

82

53

128

65

Volkswagen E-Golf

123

12

84

-

39

12

7

1

32

11

Øvrige

949

295

205

1

744

294

161

94

583

200

Anm.: Omfatter ikke hybridbiler

Leasing af elbiler er et erhvervsfænomen

41 pct. af elbilerne er leaset, og de er stort set alle i erhvervene. Kun 3 pct. af de leasede biler er i husholdningerne, hvor de også udgør 3 pct. af husholdningernes samlede tilgang. Både i den offentlige sektor og i øvrige erhverv udgør leasing 69 pct. af tilgangen.

Størstedelen af bestanden er i husholdningerne

61 pct. af bestanden pr. 1. oktober 2016 er i husholdningerne, og det indebærer, at en del af tilgangen til erhvervene er blevet videresolgt fra erhvervene til husholdningerne siden den oprindelige registrering.

Familier med bil og elbil - køb og rådighed - fordelt på indkomstgrupper. 2014

 

Alle biler

 

Elbiler

 

 

Familier med bil ultimo 2014

 

 

Rådighedsstatus ultimo 2014

 

Familier
købt bil i alt

I alt
 

1 bil
 

> 1 bil
 

 

Unikke elbilkøbere
2003-2016 i alt

Ingen bil
 

1 bil
 

> 1 bil
 

 

pct.

Familieindkomst1 2014

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I alt

100

100

100

100

 

100,0

5,2

35,4

59,4

1. decil

1,4

2,0

2,3

1,1

 

2,1

0,5

0,7

0,9

2. decil

3,1

4,8

5,9

1,8

 

1,1

0,4

0,3

0,4

3. decil

4,1

6,8

8,4

2,1

 

0,8

0,1

0,4

0,3

4. decil

5,8

8,0

9,7

3,2

 

1,1

0,2

0,4

0,5

5. decil

8,7

10,2

11,7

5,9

 

1,9

0,2

1,0

0,7

6. decil

11,2

11,9

12,8

9,4

 

2,7

0,2

1,3

1,1

7. decil

13,2

13,1

13,1

13,0

 

3,9

0,3

1,5

2,2

8. decil

15,4

13,9

12,8

16,9

 

7,8

0,7

3,0

4,2

9. decil

17,1

14,5

12,3

20,8

 

13,9

0,6

5,8

7,4

10. decil

20,0

14,9

11,0

26,0

 

64,7

2,1

21,0

41,7

 

antal

Familier 2014

115018

1777250

1312160

465090

 

3 2192

167

1140

1912

1 Ækvivalensvægtet familieindkomst, hvor indkomsten er omregnet efter familiestørrelse.

2 Med match i befolkningsregistret ultimo 2014.

Familier med bil og elbil - køb og rådighed - fordelt på landsdele. 2015

 

Alle biler

 

Elbiler

 

 

Familier med bil ultimo 2015

 

 

Rådighedsstatus ultimo 2015

 

Familier
købt bil i alt

I alt
 

1 bil
 

> 1 bil
 

 

Unikke elbilkøbere
2003-2016 i alt

0 bil
 

1 bil
 

> 1 bil
 

 

pct.

Landsdele 2015

100

100

100

100

 

100

1,7

23,7

74,6

Byen København

9,5

8,3

9,9

3,8

 

13,1

0,5

5,4

7,2

Københavns omegn

10,6

8,7

9,2

7,3

 

16,5

0,2

4,1

12,2

Nordsjælland

10,5

8,6

7,9

10,3

 

18,6

0,4

3,1

15,1

Bornholm

0,5

0,8

0,8

0,6

 

0,2

0,0

0,1

0,1

Østsjælland

5,3

4,5

4,2

5,1

 

6,4

0,0

1,1

5,3

Vest- og Sydsjælland

10,3

11,4

11,1

12,2

 

5,9

0,1

1,2

4,6

Fyn

8,0

9,1

9,2

8,9

 

5,6

0,1

1,1

4,4

Sydjylland

12,5

14,0

13,5

15,3

 

6,9

0,1

1,6

5,2

Østjylland

14,8

15,3

15,0

16,2

 

14,8

0,2

3,6

10,9

Vestjylland

7,2

8,4

8,1

9,0

 

4,9

0,0

0,9

4,0

Nordjylland

10,9

11,1

11,0

11,3

 

7,1

0,0

1,4

5,6

 

antal

Familier 2015

120780

1817651

1324127

493524

 

3 2401

54

768

2418

1 Med match i befolkningsregistret ultimo 2015.

Nyt fra Danmarks Statistik

1. november 2016 - Nr. 457

Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. november 2016

Kontakt

Kilder og metode

Beløbene viser den samlede sum, som ejerne har betalt for deres nye biler inklusive moms og afgifter mv. Leasingbiler indgår ikke i opgørelsen, da leasingtagerens/brugerens udgift i princippet er en lejeudgift og ikke en investering.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation