Højere inflation i Danmark og EU
EU-harmoniseret forbrugerprisindeks maj 2021
Inflationen i Danmark steg i maj 2021 til 1,9 pct. fra 1,5 pct. i april 2021. I samme periode steg inflationen i de 27 EU-lande (uden Storbritannien) til 2,3 pct. fra 2,0 pct., og i euroområdet til 2,0 pct. fra 1,6 pct. Det er den højeste inflation i EU siden okt0ber 2018, hvor inflationen ligeledes var 2,3 pct. I både Danmark og EU-27 (uden Storbritannien) er det særligt prisændringer på benzin og diesel, der holder årsstigningen oppe i maj. I 22 EU-lande er drift af transportmidler, hvilket bl.a. inkluderer benzin og diesel, den produktgruppe, som bidrager mest til inflationen i maj. Kerneinflationen (inflation eksklusive energi og ikke-forarbejdede fødevarer) i Danmark er steget til 1,3 pct. i maj fra 0,8 pct. måneden før. I samme periode i EU-27 (uden Storbritannien) steg kerneinflationen til 1,3 pct. fra 1,2 pct., og i euroområdet steg den til 0,9 pct. fra 0,8 pct. Inflationen beregnes som udviklingen i det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) over det seneste år, mens kerneinflationen er en hyppigt anvendt indikator for inflationsudviklingen på længere sigt.
Kilde: EUROSTAT og danske tal på www.statistikbanken.dk/pris117Større usikkerhed under COVID-19
Under COVID-19 er usikkerheden for alle landes inflation større end normalt. Den større usikkerhed skyldes et større antal estimerede priser end normalt, da flere brancher har været lukket helt ned eller underlagt strenge begrænsninger. Yderligere information kan findes på ec.europa.eu/eurostat/web/hicp/methodology.
Ungarn og Grækenland har yderpunkterne i inflationen i EU
Ungarn havde den højeste inflation i EU-27 (uden Storbritannien) i maj på 5,3 pct., mens Grækenland havde den laveste inflation på minus 1,2 pct.
Kilde: EUROSTAT og danske tal på www.statistikbanken.dk/pris117EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP), årlig ændring i pct. (inflation)
|
|
|
Produktgruppe med største vækstbidrag til inflationen |
|
Inflation |
||
|
Vægte 2021 |
|
Største positive vækstbidrag |
Største negative vækstbidrag |
|
Apr. |
Maj |
|
|
|
|
|
|
pct. |
|
EU-272 |
1.000,0 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
2,0 |
2,3 |
Euroområdet |
793,5 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
1,6 |
2,0 |
Euro-lande: |
|
|
|
|
|
|
|
Belgien |
30,4 |
|
El, gas og andet brændsel |
Fødevarer |
|
2,1 |
2,5 |
Cypern |
1,9 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
1,2 |
1,5 |
Estland |
1,8 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
1,6 |
3,2 |
Finland |
15,6 |
|
Drift af transportmidler |
AV/fotoudstyr og computere |
|
2,2 |
2,3 |
Frankrig |
160,2 |
|
Drift af transportmidler |
Restauranter, cafeer og kantiner mv. |
|
1,6 |
1,8 |
Grækenland |
16,3 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
-1,1 |
-1,2 |
Irland |
12,7 |
|
Restauranter, cafeer og kantiner mv. |
Transporttjenester |
|
1,1 |
1,9 |
Italien |
130,0 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
1,0 |
1,2 |
Letland |
2,2 |
|
Drift af transportmidler |
El, gas og andet brændsel |
|
1,7 |
2,6 |
Litauen |
4,4 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
2,4 |
3,5 |
Luxembourg |
2,7 |
|
Drift af transportmidler |
Transporttjenester |
|
3,3 |
4,0 |
Malta |
0,8 |
|
Fødevarer |
Overnatning, hoteller og camping |
|
0,1 |
0,2 |
Nederlandene |
44,0 |
|
Drift af transportmidler |
Transporttjenester |
|
1,7 |
2,0 |
Portugal |
18,3 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
-0,1 |
0,5 |
Slovakiet |
6,9 |
|
Drift af transportmidler |
El, gas og andet brændsel |
|
1,7 |
2,0 |
Slovenien |
3,2 |
|
Drift af transportmidler |
Fødevarer |
|
2,2 |
2,2 |
Spanien |
83,8 |
|
El, gas og andet brændsel |
Overnatning, hoteller og camping |
|
2,0 |
2,4 |
Tyskland |
231,3 |
|
Drift af transportmidler |
Ambulant behandling |
|
2,1 |
2,4 |
Østrig |
26,9 |
|
Drift af transportmidler |
Transporttjenester |
|
1,9 |
3,0 |
Andre EU-lande: |
|
|
|
|
|
|
|
Bulgarien |
10,5 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
2,0 |
2,3 |
Danmark |
13,5 |
|
Drift af transportmidler |
Overnatning, hoteller og camping |
|
1,5 |
1,9 |
Kroatien |
7,4 |
|
Drift af transportmidler |
Fødevarer |
|
2,1 |
2,4 |
Polen |
82,0 |
|
Drift af transportmidler |
Transporttjenester |
|
5,1 |
4,6 |
Rumænien |
33,5 |
|
Drift af transportmidler |
Teleudstyr |
|
2,7 |
3,2 |
Sverige |
24,3 |
|
Drift af transportmidler |
AV/fotoudstyr og computere |
|
2,8 |
2,4 |
Tjekkiet |
19,7 |
|
Tobak |
El, gas og andet brændsel |
|
3,1 |
2,7 |
Ungarn |
15,8 |
|
Drift af transportmidler |
Teletjenester |
|
5,2 |
5,3 |
Europa uden |
|
|
|
|
|
|
|
Island |
• |
|
Drift af transportmidler |
Transporttjenester |
|
3,5 |
3,3 |
Norge |
• |
|
El, gas og andet brændsel |
Transporttjenester |
|
3,2 |
2,8 |
Schweiz |
• |
|
Drift af transportmidler |
Fødevarer |
|
-0,1 |
0,3 |
Storbritannien |
• |
|
… |
… |
|
… |
… |
1 Beregnet af Danmarks Statistik på baggrund af offentliggjorte indeks og vægte hos Eurostat. Produktgrupper er vist på trecifret COICOP-niveau (Classification of individual consumption by purpose). |
Nyt fra Danmarks Statistik
22. juni 2021 - Nr. 239
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. juli 2021
Kontakt
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
Kilder og metode
HICP bliver opgjort på baggrund af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester og måler forbrugerprisernes udvikling på en sammenlignelig måde i EU-landene, Island, Norge og Schweiz.