Gå til sidens indhold

Vækst i danske lastbilers transportarbejde

Godstransport
Sæsonkorrigeret
4,2 mia. tonkm
2. kvt. 2024
4,6 %
fra 1. kvt.2024 til 2. kvt. 2024

Godstransport med danske lastbiler 2. kvt. 2024

Det samlede transportarbejde (gods gange distance) med danske lastbiler steg 4,6 pct. i andet kvartal 2024 sammenlignet med kvartalet før og endte på 4,2 mia. tonkm, når der korrigeres for sæsonudsving. Der var en stigning i det nationale transportarbejde på 6,1 pct., mens det internationale transportarbejde faldt med 3,5 pct.

Transportarbejde ved kørsel med dansk lastbil, sæsonkorrigeretKilde: www.statistikbanken.dk/vg3

Stor vækst i de eldrevne lastvognes transportarbejde

I andet kvartal 2024 udførte de eldrevne lastvogne 3 promille af det samlede transportarbejde svarende til 11,0 mio. tonkm., hvilket er en stigning på 26 pct. i forhold til første kvartal 2024. Der har samtidig været en lidt mindre stigning på 21 pct. i antallet af eldrevne lastbiler i bestanden af lastbiler og sættevognstrækkere.

Transportarbejdet for eldrevne lastbiler er forbundet med forhøjet usikkerhed på grund af det spinkle statistiske grundlag, hvilket også afspejler sig i de store kvartalsvise udsving i nedenstående graf.

Eldrevne lastvognes andel af lastvognsbestand og transportarbejdeKilde: www.statistikbanken.dk/bil54 og særkørsel på vejgodsstatistikken

Eldrevne sættevognstog på 18-26 ton udnyttes mere end de dieseldrevne

Der er stor variation i, hvor stor en del af transportarbejdet, der udføres af eldrevne lastbiler og sættevognstrækkere på tværs af typer og størrelser. Fx stod de eldrevne sololastvogne med 18-26 ton totalvægt for 2,4 pct. af transportarbejdet for den gruppe af lastbiler. De eldrevne lastvogne i den gruppe kørte i gennemsnit 122 km pr. tur svarende til 99 pct. af gennemsnittet for tilsvarende dieseldrevne lastvogne. Til gengæld medbragte de kun 64 pct. af den godsmængde, de dieseldrevne lastvogne fragtede pr. tur.

Den største udnyttelsesgrad ses i gruppen af eldrevne sættevognstog mellem 18 og 26 ton totalvægt, som udfører 1,6 gange højere transportarbejde pr. tur end tilsvarende dieseldrevne lastbiler. Det skyldes både længere ture på i gennemsnit 247 km og højere godsmængde på i gennemsnit 8,2 ton.

Godstransport med dansk indregistrerede eldrevne lastbiler

 

Total

 

Transportarbejde

Kørte kilometer

Ture

 

1 000 tonkm

Andel i pct.

1 000 km

Andel i pct.

Antal

Andel i pct.

I alt

10971

0,3

2407

0,6

28907

0,9

Heraf

 

 

 

 

 

 

Sololastvogne, 18-26T

408

0,8

282

1,8

7942

4,6

Sololastvogne, 26-32T

3207

2,4

1180

3,6

10066

3,7

Sættevogntog, 18-26T

416

1,6

52

1,0

210

0,9

Sættevogntog, 32-56T

6886

0,3

846

0,5

9075

0,8

 

 

 

 

 

 

 

 

Gennemsnit per tur

 

Transportarbejde, tonkm

Kørte kilometer, km

Godsmængde, kg

 

Eldrevne

Dieseldrevne

Eldrevne

Dieseldrevne

Eldrevne

Dieseldrevne

I alt

905

1592

124

123

7948

16799

Heraf

 

 

 

 

 

 

Sololastvogne, 18-26T

51

282

36

85

2682

3363

Sololastvogne, 26-32T

340

498

122

123

3599

5606

Sættevogntog, 18-26T

1981

1235

247

231

8167

6560

Sættevogntog, 32-56T

1206

2022

139

160

10443

16257

Kilde: Særkørsel på vejgodsstatistikken

Godstransport med danske lastbiler, sæsonkorrigeret

 

2022

2023

2024

Ændring

 

3. kvt.
 

4. kvt.
 

1. kvt.
 

2. kvt.
 

3. kvt.
 

4. kvt.
 

1. kvt.
 

2. kvt.
 

2. kvt. 2024 ift. 1. kvt. 2024

 

mio. tonkm

pct.

Transportarbejde i alt

3770

3909

4227

4080

4078

4020

4029

4213

184

4,6

National kørsel

3185

3311

3625

3409

3422

3462

3385

3592

206

6,1

Vognmandskørsel

2772

2810

3084

2914

2871

3053

2980

3173

193

6,5

Firmakørsel

413

501

541

495

551

409

406

419

13

3,2

International kørsel

585

598

602

671

656

558

643

621

-23

-3,5

Fra Danmark til udlandet

428

416

413

431

425

344

389

404

15

3,8

Fra udlandet til Danmark

111

125

139

190

173

164

189

153

-36

-19,3

Øvrig kørsel1

47

57

49

50

58

50

66

65

-1

-1,4

 

mio. ton

 

Pålæsset godsmængde i alt

45,8

45,3

44,0

43,6

42,3

39,8

43,1

46,3

3,3

7,6

National kørsel

44,9

44,2

43,1

42,4

41,1

39,0

42,0

45,2

3,2

7,6

Vognmandskørsel

37,1

36,3

35,4

33,7

33,2

32,5

34,2

38,9

4,7

13,9

Firmakørsel

7,8

8,0

7,6

8,7

7,9

6,5

7,9

6,3

-1,6

-19,8

International kørsel

0,9

1,1

0,9

1,1

1,3

0,9

1,0

1,1

0,1

9,0

Fra Danmark til udlandet

0,5

0,6

0,6

0,7

0,7

0,4

0,5

0,6

0,1

22,2

Fra udlandet til Danmark

0,2

0,3

0,3

0,4

0,4

0,3

0,4

0,3

-0,1

-15,4

Øvrig kørsel1

0,1

0,2

0,1

0,1

0,1

0,1

0,2

0,2

0,0

24,0

 

mio. km

 

Kørte km i alt

372

374

388

368

364

348

363

371

8

2,2

National kørsel

329

330

347

321

319

310

318

330

12

3,7

Vognmandskørsel

269

267

281

260

252

262

260

271

12

4,4

Firmakørsel

60

63

66

62

67

48

59

59

0

0,7

International kørsel

43

44

41

46

45

38

45

41

-4

-9,2

1 Tredjelandskørsel (kørsel mellem to andre lande end Danmark) og cabotagekørsel (kørsel internt i et andet land end Danmark).
Kilde: www.statistikbanken.dk/vg3

Godstransport
Sæsonkorrigeret
4,2 mia. tonkm
2. kvt. 2024
4,6 %
fra 1. kvt.2024 til 2. kvt. 2024

Nyt fra Danmarks Statistik

17. september 2024 - Nr. 268

Hent som PDF
Næste udgivelse: 17. december 2024

Kontakt

Kilder og metode

Transportarbejdet er opgjort i måleenheden tonkm, som udtrykker produktet af varepartiets vægt og den tilbagelagte afstand med lastbilen. En tonkm er således det arbejde, der foregår, når et ton flyttes en km. Usikkerheden på det samlede transportarbejde for et kvartal er ca. +/- 6 pct.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation