It-anvendelse i den offentlige sektor 2009
Konklusioner
Årets udgave af Den offentlige sektors brug af it viser, at ni ud af ti danske myndigheder tilbyder ansatte hjemmearbejde, oftest med fjernadgang til mailsystemer og andre it-systemer. Hos et flertal af myndighederne er det dog mindre end hver femte medarbejder, som regelmæssigt arbejder hjemmefra.
Nogle andre interessante resultater fra 2009-undersøgelsen er disse:
· Flere myndigheder tænker på miljøet. Hver anden myndighed har en it-strategi, og i halvdelen af disse indgår 'grøn it', særligt i de mindre kommuner og staten. Sidste år indgik det i hver fjerde it-strategi.
· Stadig flere borgere kontakter myndighederne elektronisk. Halvdelen af myndighederne angiver, at de modtager mindst hver fjerde borger-henvendelse elektronisk. Dokumenter mellem myndigheder bliver i otte ud af ti tilfælde formidlet elektronisk.
· Digitalisering giver øget kvalitet oftere end kvantitet. 87 pct. af myndighederne har mærket en bedre kvalitet eller service, mens noget færre har haft en øget produktion eller fået frigjort ressourcer gennem digitaliseringsprojekterne.
Undersøgelsen gennemføres hvert år af Danmarks Statistik i samarbejde med IT- og Telestyrelsen og Den Digitale Taskforce.
Kolofon
It-anvendelse i den offentlige sektorErhvervsliv
ISBN pdf: 978-87-501-1841-1
Udgivet: 18. marts 2010 kl. 09:30
Antal sider: 33
Kontaktinfo:
Agnes Tassy
Telefon: 24 81 48 78