Højere stigning i forbrugerpriserne
Forbruger- og nettoprisindeks marts 2015
Det samlede forbrugerprisindeks steg i marts 0,6 pct. i forhold til samme måned sidste år. Forbrugerprisindekset fratrukket energi og ikke-forarbejdede fødevarer, som er en ofte anvendt indikator for den underliggende inflationstakt, steg imidlertid 1,2 pct. i samme periode. Det er den højeste stigning siden januar 2014, hvor indikatoren ligeledes steg 1,2 pct. over det seneste år. Årsstigningen i det samlede forbrugerprisindeks bliver holdt nede af prisudviklingen på bl.a. fjernvarme, benzin og fyringsolie, som hver især isoleret set har trukket årsstigningen ned med 0,1 procentpoint. I februar var den årlige prisændring i det samlede forbrugerprisindeks 0,2 pct. Højere årlige prisændringer på bl.a. fødevarer har trukket årsstigningen op i forhold til sidste måned.
Største prisstigning på skoler det seneste år
Det seneste år er priserne steget mest på varegruppen uddannelse (2,8 pct.), hvilket især skyldes højere priser for at gå på privatskole. Restauranter og hoteller steg 1,9 pct., hvilket hovedsageligt skyldes højere priser på restaurant- og cafebesøg. Kommunikation havde det største prisfald på 2,9 pct., hvilket primært skyldes lavere priser på teletjenester. Transport er faldet 0,4 pct. over det seneste år, hvilket i høj grad kan henføres til lavere priser på benzin.
Højere priser på tøj og sko den seneste måned
Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning (7,8 pct.), hvilket i høj grad kan henføres til afslutningen af vinterudsalget på tøj og sko. Restauranter og hoteller steg 0,8 pct., hvilket primært skyldes højere priser på hotelovernatninger. Fritid og kultur faldt 0,9 pct., især på grund af lavere priser på charterrejser.
Tøj, sko og benzin trak indekset op
Fra februar til marts steg forbrugerprisindekset 0,5 pct. Tøj, sko og benzin trak isoleret set forbrugerprisindekset op med 0,41 procentpoint. Omvendt trak prisfald på især charterrejser forbrugerprisindekset ned.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2014 |
2015 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. januar 2015 |
Marts |
Februar |
Marts |
Feb. 2015 |
Feb. 2014 |
Mar. 2014 |
|
indeks 2000 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
130,7 |
130,9 |
131,5 |
0,5 |
0,2 |
0,6 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
11,61 |
133,3 |
134,3 |
135,0 |
0,5 |
0,4 |
1,3 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,97 |
134,7 |
134,5 |
134,8 |
0,2 |
-0,7 |
0,1 |
Beklædning og fodtøj |
4,56 |
104,8 |
97,9 |
105,5 |
7,8 |
0,0 |
0,7 |
Bolig |
31,51 |
146,3 |
146,7 |
146,6 |
-0,1 |
0,3 |
0,2 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,04 |
118,7 |
119,1 |
119,9 |
0,7 |
0,8 |
1,0 |
Sundhed |
2,96 |
122,1 |
123,1 |
123,3 |
0,2 |
0,8 |
1,0 |
Transport |
11,77 |
129,2 |
128,3 |
128,7 |
0,3 |
-0,9 |
-0,4 |
Kommunikation |
1,89 |
78,2 |
75,8 |
75,9 |
0,1 |
-4,3 |
-2,9 |
Fritid og kultur |
10,60 |
103,5 |
105,5 |
104,6 |
-0,9 |
1,1 |
1,1 |
Uddannelse |
0,81 |
198,3 |
203,8 |
203,8 |
0,0 |
2,8 |
2,8 |
Restauranter og hoteller |
5,66 |
141,7 |
143,2 |
144,4 |
0,8 |
1,1 |
1,9 |
Andre varer og tjenester |
9,63 |
146,6 |
148,6 |
148,7 |
0,1 |
1,3 |
1,4 |
Varer |
48,83 |
119,7 |
117,8 |
119,3 |
1,3 |
-1,1 |
-0,3 |
Tjenester |
51,17 |
144,2 |
146,9 |
146,4 |
-0,3 |
1,6 |
1,5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
|
132,4 |
132,9 |
133,4 |
0,4 |
0,5 |
0,8 |
|
|
||||||
HICP i alt |
• |
117,6 |
117,4 |
118,0 |
0,5 |
0,0 |
0,3 |
HICP-CT i alt |
• |
116,1 |
115,9 |
116,5 |
0,5 |
-0,1 |
0,3 |
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Feb.-mar. 2015 |
|
|
Mar. 2014 - mar. 2015 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,5 |
|
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,6 |
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
|
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Tøj |
3,65 |
0,25 |
|
Husleje |
21,28 |
0,39 |
Sko |
0,91 |
0,09 |
|
Finansielle tjenester |
2,32 |
0,10 |
Benzin |
2,10 |
0,07 |
|
Restaurant- og cafebesøg |
4,57 |
0,09 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Charterrejser |
1,43 |
-0,19 |
|
Fjernvarme |
2,39 |
-0,14 |
Flyrejser |
0,49 |
-0,03 |
|
Benzin |
2,10 |
-0,12 |
Sodavand, mineralvand og juice |
0,92 |
-0,03 |
|
Fyringsolie |
0,56 |
-0,11 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. april 2015 - Nr. 175
Hent som PDF
Næste udgivelse: 11. maj 2015
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 39 17 34 39
- Christian Lindeskov, tlf. 39 17 34 35
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks