Lille stigning i forbrugerpriserne
Forbruger- og nettoprisindeks november 2016
Det samlede forbrugerprisindeks steg 0,4 pct. i november i forhold til samme måned sidste år. I oktober var den årlige stigning i forbrugerprisindekset 0,3 pct. I forhold til sidste måned har højere årlige prisændringer på bl.a. mælk, ost og æg samt grøntsager og bøger trukket årsstigningen op. I forhold til samme måned sidste år steg priserne på tjenester, som udgøres af bl.a. husleje, tandlæge, transport- og kulturtjenester, forsikringer og bankgebyrer, med 1,1 pct. I samme periode faldt priserne på varer, som udgøres af bl.a. mad, tøj, møbler, biler, benzin og elektronik, med 0,4 pct.
Størst prisstigning på undervisning og husleje det seneste år
Det seneste år har uddannelse haft den største prisstigning. Stigningen på 3,1 pct. skyldes hovedsageligt højere priser for at gå på privatskole. Bolig er steget 1,4 pct. det seneste år. Her er årsagen primært højere huslejepriser. Kommunikation havde det største prisfald på 10,4 pct., hvilket overvejende skyldes lavere priser på mobiltjenester. De lavere priser på mobiltjenester skyldes helt overvejende nedsættelsen af prisen på roaming.
Lavere priser på benzin samt fly- og charterrejser den seneste måned
Den seneste måned har transport haft det største prisfald (1,2 pct.), hvilket skyldes lavere priser på benzin og flyrejser. Fritid og kultur samt restauranter og hoteller faldt begge 0,9 pct. Prisfaldene skyldes lavere priser på charterrejser og sommerhusleje.
Charterrejser, benzin og flyrejser trak indekset ned
Fra oktober til november faldt forbrugerprisindekset 0,1 pct. Isoleret set trak charterrejser, benzin og flyrejser forbrugerprisindekset ned med 0,26 procentpoint.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2015 |
2016 |
Ændring i pct. |
|||
|
Vægte pr. januar 2016 |
November |
Oktober |
November |
Okt. 2016 |
Okt. 2015 |
Nov. 2015 |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
99,9 |
100,4 |
100,3 |
-0,1 |
0,3 |
0,4 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer |
12,17 |
99,6 |
99,8 |
100,6 |
0,8 |
-0,6 |
1,0 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,94 |
100,0 |
100,1 |
100,4 |
0,3 |
0,1 |
0,4 |
Beklædning og fodtøj |
4,56 |
102,8 |
99,7 |
99,7 |
0,0 |
-3,2 |
-3,0 |
Bolig |
29,42 |
99,7 |
100,8 |
101,1 |
0,3 |
1,0 |
1,4 |
Boligudstyr, husholdningstjenester |
5,23 |
99,6 |
99,9 |
99,5 |
-0,4 |
-0,3 |
-0,1 |
Sundhed |
3,07 |
99,9 |
100,6 |
100,5 |
-0,1 |
0,6 |
0,6 |
Transport |
11,82 |
98,9 |
99,3 |
98,1 |
-1,2 |
0,0 |
-0,8 |
Kommunikation |
2,15 |
98,6 |
88,1 |
88,3 |
0,2 |
-10,6 |
-10,4 |
Fritid og kultur |
10,92 |
99,5 |
101,4 |
100,5 |
-0,9 |
1,4 |
1,0 |
Uddannelse |
0,87 |
101,6 |
104,8 |
104,8 |
0,0 |
3,1 |
3,1 |
Restauranter og hoteller |
6,22 |
100,4 |
102,5 |
101,6 |
-0,9 |
2,2 |
1,2 |
Andre varer og tjenester |
9,63 |
101,1 |
102,0 |
102,0 |
0,0 |
1,1 |
0,9 |
Varer |
48,77 |
99,6 |
99,0 |
99,2 |
0,2 |
-0,9 |
-0,4 |
Tjenester |
51,23 |
100,2 |
101,8 |
101,3 |
-0,5 |
1,4 |
1,1 |
Forbrugerprisindeks ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
86,21 |
100,1 |
100,7 |
100,5 |
-0,2 |
0,4 |
0,4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
|
99,9 |
100,7 |
100,5 |
-0,2 |
0,5 |
0,6 |
HICP i alt |
• |
99,9 |
100,2 |
100,0 |
-0,2 |
0,1 |
0,1 |
HICP-CT i alt |
• |
99,8 |
100,3 |
100,1 |
-0,2 |
0,2 |
0,3 |
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Okt. - nov. 2016 |
|
|
Nov. 2015 - nov. 2016 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
-0,1 |
|
Ændring i forbrugerprisindekset |
|
0,4 |
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
|
|
vægt i FPI |
vækstbidrag |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Mælk, ost og æg |
1,65 |
0,05 |
|
Husleje |
20,35 |
0,35 |
Bøger |
0,37 |
0,04 |
|
Tjenester ifm. kultur |
2,81 |
0,10 |
Kød |
2,55 |
0,03 |
|
Restaurant- og cafebesøg |
4,93 |
0,08 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Charterrejser |
1,46 |
-0,11 |
|
Teletjenester |
1,80 |
-0,23 |
Benzin |
2,89 |
-0,08 |
|
Tøj |
3,42 |
-0,18 |
Flyrejser |
0,59 |
-0,07 |
|
IT-udstyr |
0,83 |
-0,07 |
Nyt fra Danmarks Statistik
12. december 2016 - Nr. 522
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. januar 2017
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 20 36 69 89
- Christian Lindeskov, tlf. 21 22 28 57
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks