Lille stigning i musikskabernes rettighedsindtægter
Musik 2015
Musikskaberne modtog 205 mio. kr. i rettighedsbetalinger for deres værker i 2015. Dermed er rettighedsindtægten højere end året før, hvor det tilsvarende beløb var 199 mio. kr. I gennemsnit modtager mændene et beløb på 9.400 kr., mens beløbet for kvinderne er 6.100 kr. Der var i 2015 i alt 18.800 mandlige og 4.700 kvindelige musikskabere. Når et værk afspilles offentligt, udløser det betaling til rettighedsejerne. Det er organisationerne NCB, Gramex og Koda, der forvalter betaling til rettighedsejerne.
Alder gør en forskel
Der er også forskel på de gennemsnitlige betalinger til hhv. mandlige og kvindelige musikskabere i forhold til fordelingen på aldersgrupper. For kvinder er det de 30-39 årige, der med 10.600 kr. modtager den største betaling. For mændene er det de 60-69 årige, der med 12.200 kr. modtager den største betaling.
Forskellen på mandlige og kvindelige musikskaberes rettighedsbetalinger er klart større for de ældre aldersgrupper. Forskellen er relativt størst i gruppen af 40-49 årige, hvor mændene i gennemsnit modtager 9.200 kr. og kvinderne 3.600 kroner. Den største absolutte forskel ses i gruppen af 60-69 årige, hvor mændene modtager 12.200 kr. i gennemsnit og kvinderne 6.400 kroner. Omvendt er den yngste aldersgruppe den, der har den mindste forskel på kvinders og mænds gennemsnitlige betaling. I denne gruppe får mænd 2.000 kr. og kvinder 1.800 kr. I aldersgrupperne op til 39 år er forskellene også begrænset.
De samlede udbetalinger til rettighedsejere
Rettighedsejere kan udover musikskabere også være arvinger, forlag eller udenlandske rettighedsselskaber (kaldet søsterselskaber), der repræsenterer udenlandske rettighedsejere.
Indtægter ved salg af musikrettigheder efter type af rettighedsejer
|
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
mio. kr. |
|||
I alt |
711 |
791 |
888 |
869 |
Søsterselskab |
434 |
494 |
576 |
525 |
Musikskaber |
177 |
178 |
199 |
205 |
Forlag |
68 |
92 |
98 |
84 |
Arving |
6 |
4 |
5 |
8 |
Uoplyst |
26 |
23 |
10 |
47 |
Udenlandske selskaber udgør den største modtagergruppe
De udenlandske selskaber, der repræsenterer udenlandske rettighedsejere, udgør den største modtagergruppe, idet de fik 525 mio. kr. i 2015, hvilket er 9 pct. mindre end året før. Den samlede indtægt for alle grupper inklusive uoplyste, var 869 mio. kr. i 2015. Det er 2 pct. mindre end året før.
Stigning i salget for tredje år i træk
Igen i 2015 steg salget af indspillet musik og udgjorde samlet for digitale og fysiske medier 453 mio. kr. Det er tredje år i træk, at salget stiger efter en årrække med fald. Det er særligt de digitale formater, der driver udviklingen i salget. De fysiske medier udgør en andel på 17 pct. i 2015 mod 46 pct. i 2012 som var det år, hvor det samlede salg af fysiske og digitale medier med 408 mio. kr. var på det laveste niveau i den periode, statistikken dækker.
Salg af musik fordelt på nationalitet
|
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
|
mio. kroner |
|||||||
I alt |
557 |
535 |
467 |
420 |
408 |
429 |
437 |
453 |
Dansk |
251 |
246 |
240 |
239 |
199 |
208 |
186 |
174 |
International |
306 |
289 |
227 |
181 |
209 |
221 |
251 |
279 |
Fortsat udvikling
Udviklingen, hvor den internationale musik på digitale medier vokser i dobbelt fart af den danske musik, fortsætter i 2015. Salget på fysiske medier falder i samme takt for både international og dansk musik. De traditionelle fysiske medier som fx cd'er, udgør 39 mio. kr. for dansk musik i 2015 mens tallet for international musik er 36 mio. kr.
Nyt fra Danmarks Statistik
30. juni 2016 - Nr. 298
Hent som PDF
Næste udgivelse: 3. juli 2017
Kontakt
- Claus Werner Andersen, tlf. 39 17 34 33
Kilder og metode
Musikstatistikken er baseret på data fra pladeselskabernes brancheorganisation (IFPI) og organisationerne KODA og Gramex, der forvalter rettighedsbetalingerne.Der er suppleret med oplysninger fra NCB¿s officielle regnskaber. Kulturvaneundersøgelsen er en kvartalsvis statistik som baserer sig på ca. 3.000 gennemførte interviews blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16 år og over. Læs mere om kulturvaneundersøgelsen.