Fødevarer bidrager til højere forbrugerpriser
Forbruger- og nettoprisindeks marts 2019
Det samlede forbrugerprisindeks steg 1,2 pct. i marts i forhold til samme måned sidste år. Det er en lille stigning i forhold til februar, hvor den årlige stigning var 1,1 pct. Det er i høj grad prisændringer inden for fødevarer og ikke-alkoholiske drikkevarer samt fritid og kultur, der trækker den årlige stigning i marts op i forhold til februar. Det er hhv. prisændringer på mælk, ost og æg samt charterrejser, der inden for de to grupper trækker mest op i årsstigningen i forhold til måneden før. Boligbenyttelse, elektricitet og opvarmning trækker mindre op i årsstigningen i forhold til februar, hvilket især skyldes prisfald på elektricitet.
Tøj, brændstof og hotelovernatninger trak indekset op
Fra februar til marts steg forbrugerprisindekset 0,1 pct. Isoleret set trak prisstigninger på tøj, brændstof og hotelovernatninger indekset op med 0,24 procentpoint.
Vækstbidrag til forbrugerprisindekset (FPI) i procentpoint
|
Feb. - mar. 2019 |
|
|
Mar. 2018 - mar. 2019 |
||
|
|
pct. |
|
|
|
pct. |
Månedlig ændring i |
|
|
|
Årlig ændring i |
|
|
forbrugerprisindekset |
|
0,1 |
|
Forbrugerprisindekset |
|
1,2 |
|
vægt i |
Vækst- |
|
|
vægt i |
Vækst- |
Største positive bidrag |
|
|
|
Største positive bidrag |
|
|
Tøj |
3,52 |
0,13 |
|
Husleje |
21,03 |
0,18 |
Brændstof |
2,45 |
0,07 |
|
Brændstof |
2,45 |
0,12 |
Hotelovernatninger |
0,60 |
0,04 |
|
Restaurant- og cafebesøg |
5,00 |
0,11 |
Største negative bidrag |
|
|
|
Største negative bidrag |
|
|
Elektricitet |
2,51 |
-0,07 |
|
Tøj |
3,52 |
-0,15 |
Flyrejser |
0,58 |
-0,06 |
|
Computere |
0,96 |
-0,08 |
Charterrejser |
1,57 |
-0,04 |
|
Hotelovernatninger |
0,60 |
-0,04 |
Højere priser på tjenester og uændrede priser på varer
Marts' årsstigning på tjenester var 1,5 pct. mod 1,3 pct. måneden før, hvilket især kan tilskrives højere priser på charterrejser. Årsstigningen på varer var uændret med 0,7 pct. i marts i forhold til samme måned sidste år.
Størst prisstigning på uddannelse det seneste år
Uddannelse havde den største prisstigning i marts i forhold til samme måned sidste år. Stigningen på 2,9 pct. skyldes bl.a. højere priser for at gå på privatskole. Beklædning og fodtøj havde det største prisfald på 3,7 pct., hvilket bl.a. skyldes lavere priser på tøj til kvinder.
Højere priser på tøj den seneste måned
Den seneste måned har beklædning og fodtøj haft den største prisstigning. Prisstigningen på 3,9 pct. skyldes i høj grad afslutningen af udsalget på tøj samt nye kollektioner. Fritid og kultur faldt 0,6 pct., hvilket bl.a. skyldes lavere priser på charterrejser.
Forbrugerprisindeks, nettoprisindeks og det EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP)
|
|
2018 |
2019 |
Ændring |
|||
|
Vægte pr. |
Mar. |
Feb. |
Mar. |
Feb. 2019 |
Feb. 2018 |
Mar. 2018 |
|
|
indeks, 2015 = 100 |
pct. |
||||
Forbrugerprisindeks i alt |
100,00 |
101,7 |
102,8 |
102,9 |
0,1 |
1,1 |
1,2 |
Fødevarer og ikke-alkoholiske |
|
|
|
|
|
|
|
drikkevarer |
11,84 |
102,4 |
104,5 |
104,1 |
-0,4 |
1,1 |
1,7 |
Alkoholiske drikkevarer og tobak |
3,28 |
101,1 |
103,9 |
103,7 |
-0,2 |
1,6 |
2,6 |
Beklædning og fodtøj |
4,37 |
99,4 |
92,1 |
95,7 |
3,9 |
-1,5 |
-3,7 |
Bolig |
29,72 |
103,2 |
104,6 |
104,3 |
-0,3 |
1,5 |
1,1 |
Boligudstyr, |
|
|
|
|
|
|
|
husholdningstjenester |
5,34 |
97,4 |
97,0 |
97,5 |
0,5 |
-0,5 |
0,1 |
Sundhed |
2,98 |
100,9 |
101,6 |
102,6 |
1,0 |
1,1 |
1,7 |
Transport |
12,41 |
100,4 |
102,3 |
102,4 |
0,1 |
1,7 |
2,0 |
Kommunikation |
2,12 |
85,3 |
86,0 |
85,6 |
-0,5 |
-1,1 |
0,4 |
Fritid og kultur |
11,31 |
101,7 |
104,5 |
103,9 |
-0,6 |
1,7 |
2,2 |
Uddannelse |
0,85 |
108,0 |
111,1 |
111,1 |
0,0 |
2,9 |
2,9 |
Restauranter og hoteller |
6,28 |
103,8 |
104,4 |
105,0 |
0,6 |
0,9 |
1,2 |
Andre varer og tjenester |
9,51 |
103,9 |
104,2 |
104,5 |
0,3 |
0,2 |
0,6 |
Varer |
47,59 |
98,8 |
99,2 |
99,5 |
0,3 |
0,7 |
0,7 |
Tjenester |
52,41 |
104,5 |
106,2 |
106,1 |
-0,1 |
1,3 |
1,5 |
Forbrugerprisindeks |
|
|
|
|
|
|
|
ekskl. energi og |
|
|
|
|
|
|
|
ikke-forarbejdede fødevarer |
87,17 |
102,0 |
102,9 |
103,1 |
0,2 |
0,9 |
1,1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nettoprisindeks i alt |
• |
102,1 |
103,3 |
103,4 |
0,1 |
1,2 |
1,3 |
HICP i alt |
• |
101,2 |
102,3 |
102,4 |
0,1 |
1,1 |
1,2 |
HICP-CT i alt |
• |
101,6 |
102,7 |
102,8 |
0,1 |
1,1 |
1,2 |
Nyt fra Danmarks Statistik
10. april 2019 - Nr. 141
Hent som PDF
Næste udgivelse: 10. maj 2019
Kontakt
- Maya Drewsen, tlf. 39 17 34 39
- Christian Lindeskov, tlf. 39 17 34 35
Kilder og metode
Forbrugerprisindekset (FPI) og det danske EU-harmoniserede forbrugerprisindeks (HICP) opgøres på grundlag af de priser, forbrugerne betaler for varer og tjenester, altså inklusive moms og afgifter. I FPI indgår prisudviklingen for ejerboliger, beregnet ved estimerede lejeværdier, mens prisudviklingen for ejerboliger ikke indgår i HICP. Nettoprisindekset beregnes derimod ved så vidt muligt at fratrække indirekte skatter og afgifter, mens tilskud til nedsættelse af priserne tillægges. HICP-CT beregnes ved at fastholde satserne på de indirekte skatter og afgifter på niveauet fra december året før.
Statistikdokumentation
- EU-harmoniseret forbrugerprisindeks (HICP samt HICP-CT)
- Forbrugerprisindeks
- Huslejeundersøgelsen
- Nettoprisindeks