Detailsalget indledte året med beskeden fremgang
Detailomsætningsindeks januar 2017
Ændret 06. november 2017 kl. 08:05Oplysningerne om detailomsætningsindekset er revideret som følge af, at en større virksomhed, der indberetter til statistikken, har ændret sine tal tilbage fra januar 2015 til september 2017. Datamaterialet er derfor blevet rettet, og desuden er enkelte øvrige indberetninger, som er indkommet for sent, medtaget i den reviderede opgørelse. Tallene i denne offentliggørelse er derfor ikke længere aktuelle. Revisionerne har betydet beskedne ændringerne i pct. fra måned til måned, og at niveauet samlet set er en anelse højere end tidligere offentliggjorte tal. De reviderede tal inden for alle varegrupper kan ses på DETA11 og DETA21 i Statistikbanken.
Detailsalget var i januar 0,2 pct. højere end i december. Stigningen kom efter en nedgang i december på 1,1 pct. Detailsalget var i perioden november 2016 til januar 2017 0,3 pct. lavere end salget i august-oktober 2016, og salget i januar 2017 var på samme niveau som januar 2016, der var det højeste niveau for januar måned i fire år. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Internethandel udgjorde i januar 7,1 pct. af den samlede detailhandel.
Fremgang for varegruppen beklædning i januar
Varegruppen beklædning mv. steg med 1,7 pct. i forhold til december, mens fødevarer og andre dagligvarer steg med 0,1 pct. Varegruppen andre forbrugsvarer, som indeholder fx husholdnings- og fritidsudstyr, var uændret.
Internethandlen udgjorde en større andel
Internethandel udgjorde i januar 7,1 pct. af den samlede omsætning i de danske firmaer inden for detailhandel. I januar 2016 var andelen 6,3 pct. Detailomsætningsindekset dækker ikke tjenestehandel, og derfor heller ikke salg af tjenester som fx flyrejser, pakkerejser og billetter til kulturelle oplevelser via internettet. Desuden er salget af varer via internettet fra udenlandske firmaer eller direkte fra grossister eller producenter ikke dækket af statistikken.
Detailhandel med elektronik mv. er den største af nethandelsbrancherne
Flere firmaer sælger deres varer via nettet, og deres brancheplacering beror på en vurdering af, hvilken varegruppe der bidrager mest til firmaets indtjening. Nethandelsbrancherne består af de firmaer inden for detailhandlen, der primært sælger deres varer via nettet. Blandt de brancher stod branchen detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet med en andel på 16 pct. for den største andel af det samlede internetsalg. I 2016 var tallet også 16 pct.
Revision af foregående måneder
Med denne offentliggørelse revideres væksten i detailomsætningsindekset for november med minus 0,1 procentpoint og for november med minus 0,3 procentpoint. Tallene for december og januar i denne offentliggørelse er foreløbige.
Nethandelsbranchernes andel af internetsalget. Januar 2017
|
Andel af |
Branchens |
|
pct. |
|
Detailhandel med dagligvarer via internet |
92 |
14 |
Detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet |
97 |
16 |
Detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet |
96 |
9 |
Detailhandel med bøger, kontorartikler, musik eller film via internet |
100 |
4 |
Detailhandel med hobbyartikler, musikinstrumenter, sportsudstyr, legetøj, cykler via internet |
90 |
7 |
Detailhandel med tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internet |
84 |
7 |
Detailhandel med medicin og produkter til personlig pleje via internet |
91 |
4 |
Detailhandel med andre varer via internet |
96 |
7 |
Detailhandel via Internettet med digitale produkter1 |
100 |
1 |
1 Inkluderer ikke streamingtjenester. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2016 |
2017 |
|
2016 |
2016-2017 |
||||||
|
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec.* |
Jan.* |
|
Aug.-okt. |
Nov.-jan.* |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
97,3 |
96,8 |
96,8 |
97,3 |
98,0 |
97,8 |
96,6 |
96,8 |
|
97,4 |
97,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
95,7 |
95,3 |
94,8 |
95,2 |
95,0 |
94,5 |
94,1 |
94,1 |
|
95,0 |
94,2 |
Beklædning mv. |
91,6 |
89,2 |
88,5 |
88,9 |
93,6 |
92,9 |
88,3 |
89,8 |
|
90,4 |
90,3 |
Andre forbrugsvarer |
100,3 |
100,0 |
100,7 |
101,5 |
102,0 |
102,2 |
101,2 |
101,2 |
|
101,4 |
101,5 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,0 |
-0,6 |
0,0 |
0,6 |
0,7 |
-0,2 |
-1,2 |
0,2 |
|
0,2 |
-0,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,1 |
-0,4 |
-0,6 |
0,4 |
-0,1 |
-0,6 |
-0,5 |
0,1 |
|
-0,6 |
-0,8 |
Beklædning mv. |
-0,7 |
-2,7 |
-0,7 |
0,5 |
5,3 |
-0,8 |
-4,9 |
1,7 |
|
-0,7 |
0,0 |
Andre forbrugsvarer |
0,3 |
-0,3 |
0,7 |
0,8 |
0,5 |
0,2 |
-1,0 |
0,0 |
|
1,3 |
0,1 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2015 |
2016 |
2017 |
|
2015-2016 |
2016-2017 |
|||||
|
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Okt. |
Nov. |
Dec.* |
Jan.* |
|
Nov.- jan. |
Nov.- jan.* |
|
indeks 2010 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
97,4 |
98,9 |
119,7 |
89,9 |
97,0 |
101,5 |
119,7 |
88,7 |
|
102,8 |
103,3 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
96,5 |
94,9 |
109,7 |
88,9 |
94,0 |
93,7 |
108,3 |
85,4 |
|
97,8 |
95,8 |
Beklædning mv. |
99,3 |
89,7 |
126,6 |
87,2 |
100,0 |
95,5 |
124,6 |
82,6 |
|
101,2 |
100,9 |
Andre forbrugsvarer |
97,9 |
105,3 |
128,2 |
91,6 |
99,3 |
110,7 |
130,0 |
93,5 |
|
108,3 |
111,4 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
2,5 |
1,0 |
-0,1 |
0,1 |
-0,5 |
2,5 |
-0,0 |
-1,3 |
|
0,3 |
0,4 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
2,0 |
-0,1 |
1,6 |
0,8 |
-2,6 |
-1,2 |
-1,3 |
-3,9 |
|
0,8 |
-2,1 |
Beklædning mv. |
9,2 |
1,9 |
-2,8 |
-0,3 |
0,7 |
6,5 |
-1,6 |
-5,3 |
|
-0,7 |
-0,3 |
Andre forbrugsvarer |
1,5 |
1,9 |
-1,0 |
-0,5 |
1,4 |
5,2 |
1,5 |
2,1 |
|
0,1 |
2,8 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
24. februar 2017 - Nr. 75
Hent som PDF
Næste udgivelse: 22. marts 2017
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 48,1 pct., beklædning mv. 4,7 pct., andre forbrugsvarer 47,2 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.