Detailomsætningsindekset stiger forsat
Detailomsætningsindeks februar 2018
Ændret 19. april 2018 kl. 11:50Der er desværre konstateret fejl i tallene fra februar 2016 til februar 2018. Det sæsonkorrigerede detailomsætningsindeks for februar 2018 var angivet til 102,3, men skulle have været 103,3. Alle korrigerede tal er markeret med rødt.
Detailsalget var i februar 0,3 pct. større end i januar. I perioden december 2017 til februar 2018 var detailsalget 0,5 pct. større end salget i perioden september-november 2017. Tallene er korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Med denne publikation er basisåret skiftet fra 2010=100 til 2015=100.
Varegrupperne udvikling i februar
Varegruppen beklædning mv. steg med 0,4 pct. i forhold til januar. Varegruppen fødevarer og andre dagligvarer steg med 1,1 pct. mens varegruppen andre forbrugsvarer, der indeholder fx husholdnings- og fritidsudstyr faldt med 0,5 pct.
Nyt basisår og nye tabeller
Med denne offentliggørelse er basisåret skiftet fra 2010 = 100 til 2015 = 100. At det sker nu, skyldes krav fra Eurostat.
DETA11 bliver opdateret med januar 2018 og DETA21 bliver opdateret med februar 2018, herefter vil tabellerne ikke længere blive opdateret med nye perioder.
Der er oprettet to nye tabeller med basisår 2015 = 100. I de nye tabeller er omdrejningspunktet januar 2016. Tabellerne vil blive regnet tilbage til januar 2000. Tabellerne DETA11 afløses af DETA151, og DETA21 afløses af DETA152.
I DETA152 er der tilføjet nye branchekoder, idet branchen detailhandel fra postordre- eller internetforretninger er blevet opsplittet til flere brancher. Det drejer sig om følgende koder:
Detailhandel med dagligvarer via internet (47.91.11),
Detailhandel med elektroniske eller elektriske apparater samt fotoudstyr via internet (47.91.12),
Detailhandel med husholdnings- eller boligudstyr, bortset fra elektriske apparater, via internet (47.91.13),
Detailhandel med bøger, kontorartikler, musik eller film via internet (47.91.13),
Detailhandel med hobbyartikler, musikinstrumenter, sportsudstyr, legetøj, cykler via internet (47.91.15),
Detailhandel med tøj, sko, lædervarer, ure eller babyudstyr via internet (47.91.16),
Detailhandel med medicin og produkter til personlig pleje via internet (47.91.17).
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling og sæsonudsving
|
2017 |
2018 |
|
2017 |
2017-2018 |
||||||
|
Juli |
Aug. |
Sept. |
Okt. |
Nov. |
Dec. |
Jan.* |
Feb.* |
|
Sept.-nov. |
Dec.-feb.* |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
102,0 |
101,9 |
102,7 |
102,0 |
103,1 |
103,0 |
103,0 |
103,3 |
|
102,6 |
103,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
98,0 |
98,2 |
98,5 |
98,7 |
98,7 |
99,5 |
99,6 |
100,7 |
|
98,6 |
99,9 |
Beklædning mv. |
98,8 |
98,9 |
101,3 |
96,5 |
98,9 |
98,9 |
95,9 |
96,3 |
|
98,9 |
97,0 |
Andre forbrugsvarer |
106,9 |
106,4 |
107,5 |
106,7 |
108,8 |
107,7 |
108,1 |
107,6 |
|
107,6 |
107,8 |
|
procentvis ændring i forhold til foregående måned / tre måneder |
||||||||||
Detailhandel i alt |
0,1 |
-0,1 |
0,8 |
-0,7 |
1,1 |
-0,1 |
0,0 |
0,3 |
|
0,7 |
0,5 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,2 |
0,3 |
0,3 |
0,2 |
-0,1 |
0,8 |
0,2 |
1,1 |
|
0,5 |
1,3 |
Beklædning mv. |
-0,3 |
0,1 |
2,4 |
-4,7 |
2,4 |
0,0 |
-3,0 |
0,4 |
|
0,0 |
-1,9 |
Andre forbrugsvarer |
0,5 |
-0,5 |
1,0 |
-0,7 |
2,0 |
-1,0 |
0,4 |
-0,5 |
|
1,0 |
0,2 |
* Foreløbige tal. |
Detailomsætningsindeks, korrigeret for prisudvikling
|
2016 |
2017 |
2018 |
|
2016-2017 |
2017-2018 |
|||||
|
Nov. |
Dec. |
Jan. |
Feb. |
Nov. |
Dec. |
Jan.* |
Feb.* |
|
Dec.-feb. |
Dec.-feb.* |
|
indeks 2015 = 100 |
||||||||||
Detailhandel i alt |
106,1 |
125,1 |
92,9 |
86,2 |
108,1 |
126,0 |
94,5 |
88,7 |
|
101,4 |
103,1 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
98,8 |
114,0 |
90,7 |
87,2 |
97,5 |
113,9 |
90,0 |
90,8 |
|
97,3 |
98,2 |
Beklædning mv. |
107,0 |
139,8 |
93,0 |
74,1 |
102,5 |
138,4 |
89,3 |
70,7 |
|
102,3 |
99,5 |
Andre forbrugsvarer |
113,5 |
133,5 |
95,2 |
87,8 |
120,4 |
136,1 |
100,4 |
90,6 |
|
105,5 |
109,0 |
|
procentvis ændring i forhold til samme måned / tre måneder året før |
||||||||||
Detailhandel i alt |
3,7 |
1,0 |
-0,4 |
-2,8 |
1,9 |
0,8 |
1,7 |
3,0 |
|
-0,5 |
1,7 |
Fødevarer og andre dagligvarer |
-0,2 |
-0,2 |
-2,8 |
-4,2 |
-1,3 |
-0,1 |
-0,8 |
4,1 |
|
-2,2 |
0,9 |
Beklædning mv. |
9,2 |
-0,1 |
-3,0 |
-2,1 |
-4,2 |
-1,0 |
-4,0 |
-4,6 |
|
-1,5 |
-2,8 |
Andre forbrugsvarer |
6,4 |
2,3 |
2,7 |
-1,5 |
6,0 |
1,9 |
5,4 |
3,2 |
|
1,3 |
3,3 |
* Foreløbige tal. |
Nyt fra Danmarks Statistik
23. marts 2018 - Nr. 122
Hent som PDF
Næste udgivelse: 24. april 2018
Kontakt
- Kari Anne Janisse, tlf. 40 43 38 12
- Kim Larsen, tlf. 81 75 12 42
Kilder og metode
Detailsalget er et mængdeindeks korrigeret for prisudvikling, normale sæsonudsving og effekten af handelsdage. Varegruppernes vægt i indekset var i 2021: fødevarer og andre dagligvarer 48,1 pct., beklædning mv. 4,7 pct., andre forbrugsvarer 47,2 pct. Stikprøve, beregningsmetoder m.m. er beskrevet i statistikdokumentationen om detailomsætningsindeks. Se også emnesiden Detailomsætningsindeks.