Svagt faldende bilkøb i tredje kvartal
Nyregistrerede motorkøretøjer september 2018
Tilgangen af nye personbiler var på 14.900 i september, når der korrigeres for normale sæsonudsving. Det er 33 pct. færre end i august, hvor bilsalget var usædvanligt højt. Tilgangen var 45 pct. lavere i erhvervene og 21 pct. lavere i husholdningerne. I tredje kvartal var tilgangen 1 pct. lavere end i andet kvartal. Bilsalget i august og september har været kraftigt påvirket af skift til et nyt system til måling af bilernes brændstofforbrug, WLTP. Pga. overgangen fra NEDC til WLTP pr. september har mange forhandlere tilstræbt at få solgt deres lagre af NEDC-godkendte biler i august, inden WLTP trådte i kraft. I denne artikel er der også fokus på udfasningen af den eksisterende bestand af personbiler frem mod 2030.
Privatleasing fortsat på et lavt niveau
Tilgangen af nye biler i husholdningerne i september var på 7.500 i faktiske tal. Den var fordelt på 6.200 købte og 1.300 leasede biler. Tilgangen til erhvervene var på 4.500 personbiler, hvoraf 3.400 blev leaset og 1.100 købt. Som følge af de påvirkninger, afgiftsændringerne havde på bilsalget i august-september sidste år, skal en sammenligning med sidste års tal foretages med megen forsigtighed, men leasingaktiviteten ligger under alle omstændigheder fortsat på et lavt niveau.
Fremskrivning: 1 mio. af dagens biler kører stadig i 2030
I begyndelsen af 2018 kørte der 2,53 mio. personbiler på de danske veje, hvoraf 99,5 pct. kørte på fossile brændsler. Ca. 1 mio. af de eksisterende biler, svarende til fire ud af ti, vil stadig køre på de danske veje i 2030, hvis det nuværende mønster for afgang fra bilbestanden fortsætter.
Aktuelle undersøgelser og forslag om en fossilfri bilpark gør det relevant at belyse, hvordan udfasningen af den eksisterende bilpark kan udvikle sig frem mod 2030, der har været nævnt som et pejlepunkt for et ophør af salg af nye fossildrevne biler i Danmark.
I fremskrivningen er det forudsat, at det aktuelle afgangsforløb - betinget af bilernes alder - fortsætter uændret. Der er ikke taget hensyn til, om eventuelle reguleringer - fx ny afgiftsstruktur, skrotpræmier eller anden regulering - vil påvirke forbrugernes adfærd og virke fremmende på udfasningen. Der er heller ikke taget hensyn til, om teknologiske ændringer - fx billigere batterier og skalafordele i elbilproduktionen - vil påvirke forbrugernes adfærd via ændrede prisrelationer mellem fossildrevne biler og elbiler.
Tilgang af nye personbiler, sæsonkorrigeret
|
2018 |
|
2018 |
||||||
|
Apr. |
Maj |
Juni |
Juli |
Aug. |
Sept. |
|
juli-sept./ |
Sept./ |
|
antal |
|
pct. |
||||||
Tilgang i alt |
18417 |
18509 |
18305 |
17717 |
22200 |
14871 |
|
-0,8 |
-33,0 |
I husholdningerne |
11465 |
11605 |
11389 |
10904 |
11415 |
8987 |
|
-9,2 |
-21,3 |
I erhvervene |
6952 |
6904 |
6916 |
6813 |
10786 |
5884 |
|
13,0 |
-45,4 |
Køb, leasing og tilgang af nye køretøjer, faktiske tal
|
September |
Æn- |
|
Okt. 2016 |
Okt. 2017 |
Æn- |
|
|
2017 |
2018 |
|
|
|
|
|
|
antal |
pct. |
|
antal |
pct. |
||
Nye personbiler i alt |
14326 |
11990 |
-16,3 |
|
222746 |
223042 |
0,1 |
Husholdningerne |
|
|
|
|
|
|
|
Køb |
6639 |
6207 |
-6,5 |
|
100373 |
117340 |
16,9 |
Privatleasing |
2675 |
1319 |
-50,7 |
|
31436 |
18779 |
-40,3 |
Samlet tilgang |
9314 |
7526 |
-19,2 |
|
131809 |
136119 |
3,3 |
Erhvervene |
|
|
|
|
|
|
|
Køb |
7687 |
5783 |
-24,8 |
|
122373 |
105702 |
-13,6 |
Ikke-leasingbiler (a) |
1644 |
1080 |
-34,3 |
|
24318 |
22600 |
-7,1 |
Til leasing |
6043 |
4703 |
-22,2 |
|
98055 |
83102 |
-15,2 |
Erhvervsleasing (b) |
3368 |
3384 |
0,5 |
|
66619 |
64323 |
-3,4 |
Samlet tilgang (a+b) |
5012 |
4464 |
-10,9 |
|
90937 |
86923 |
-4,4 |
Erhvervskøretøjer i alt |
3490 |
3084 |
-11,6 |
|
41540 |
39318 |
-5,3 |
Nyt fra Danmarks Statistik
9. oktober 2018 - Nr. 385
Hent som PDF
Næste udgivelse: 9. november 2018
Kontakt
- Karina Moric, tlf. 24 78 42 12
- Gustav Zachariassen, tlf. 20 27 98 75