Husholdningsvarer størst inden for engroshandlen
Engroshandlens omsætning fordelt på varegrupper 2013
Tøj og husholdningsudstyr stod for 25 pct. af den samlede omsætning inden for engroshandlen i 2013. Gruppen omfatter bl.a. beklædning, elektriske husholdningsartikler, TV-udstyr, møbler, rengørings-, parfume- og medicinvarer samt andet husholdningsudstyr. Varegruppen føde-, drikke- og tobaksvarer udgjorde 17 pct. af den samlede omsætning i engroshandlen. Engroshandlen udgjorde 16.000 virksomheder med 134.000 årsværk og 831 mia. i omsætning i 2013. Data er baseret på foreløbig opgørelse.
Engrosbranchen sælger flest varer indenfor egne brancher
Engroshandel er en homogen branche. Størsteparten af engrosvirksomhedernes omsætning udgøres af et begrænset antal varegrupper inden for de pågældende virksomheders hovedaktivitet.
4 pct. af engrosvirksomhedernes samlede omsætning udgøres af ikke-engrossalg. Det drejer sig især om omsætning relateret til detailsalg og andre aktiviteter som vedligeholdelse, reparation, service mv.
Agenturhandel
Agenturhandel er engroshandel på honorar- eller kontraktbasis. Branchegruppen er den mindst homogene branche i engroshandlen. Agentursalg foregik ikke alene i agenturvirksomhederne, idet 67 pct. af salget kom fra agenturvirksomhederne, mens 13 pct. kom fra engrosvirksomheder med føde-, drikke- og tobaksvarer og 6 pct. kom fra engrosvirksomheder med andre maskiner.
Brancheomsætning fordelt på varegrupper. 2013
|
I alt |
Agentur- |
Engroshandel |
Engroshandel |
Engroshandel |
Engroshandel |
Engroshandel |
Anden |
|
pct. |
|||||||
I alt |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Korn og foderstof |
4,9 |
0,9 |
90,2 |
0,3 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,4 |
Føde-, drikke- og tobaksvarer |
16,6 |
0,2 |
0,5 |
90,0 |
0,9 |
0,0 |
0,0 |
0,7 |
Tøj og husholdningsudstyr |
25,3 |
2,4 |
0,0 |
4,3 |
95,9 |
1,2 |
0,5 |
4,3 |
It-udstyr |
6,6 |
0,5 |
0,0 |
0,0 |
0,8 |
88,6 |
0,2 |
0,2 |
Andre maskiner |
10,9 |
1,6 |
0,0 |
0,1 |
0,2 |
2,1 |
87,3 |
4,4 |
Andet engrossalg |
26,3 |
4,2 |
2,1 |
0,0 |
0,2 |
0,0 |
2,4 |
83,0 |
Agentursalg |
5,3 |
87,1 |
6,0 |
3,5 |
0,6 |
0,4 |
3,2 |
0,7 |
Detailsalg og andre aktiviteter |
4,0 |
3,0 |
1,1 |
1,8 |
1,4 |
7,8 |
6,4 |
6,3 |
Anm.: Andet engrossalg omfatter bl.a. brændstof, metaller, byggematerialer, isenkram, kemiske og affaldsprodukter produkter samt andre råvarer og halvfabrikata. |
Varegruppeomsætning fordelt på brancher. 2013
|
I alt |
Korn og foderstof |
Føde-, |
Tøj og hushold- |
It-udstyr |
Andre |
Andet |
Agentur- |
Detailsalg og andre |
|
pct. |
||||||||
I alt |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Agenturhandel |
4,2 |
0,8 |
0,1 |
0,4 |
0,3 |
0,6 |
0,7 |
68,9 |
3,1 |
Engroshandel med korn og foderstof |
5,2 |
95,6 |
0,2 |
0,0 |
0,0 |
0,0 |
0,4 |
5,8 |
1,4 |
Engroshandel med føde-, drikke- og tobaksvarer |
18,0 |
1,1 |
97,0 |
3,1 |
0,1 |
0,1 |
0,0 |
11,7 |
8,1 |
Engroshandel med tekstiler og husholdningsudstyr |
24,0 |
0,0 |
1,3 |
90,8 |
3,0 |
0,4 |
0,2 |
2,6 |
8,3 |
Engroshandel med it-udstyr |
7,1 |
0,0 |
0,0 |
0,3 |
95,3 |
1,3 |
0,0 |
0,5 |
13,6 |
Engroshandel med andre |
10,7 |
0,0 |
0,0 |
0,2 |
0,4 |
85,1 |
1,0 |
6,3 |
17,0 |
Anden engroshandel |
31,0 |
2,5 |
1,4 |
5,2 |
0,8 |
12,4 |
97,7 |
4,1 |
48,5 |
Anm.: Andet engrossalg omfatter bl.a. brændstof, metaller, byggematerialer, isenkram, kemiske og affaldsprodukter produkter samt andre råvarer og halvfabrikata. |
Nyt fra Danmarks Statistik
30. januar 2015 - Nr. 46
Hent som PDF
Næste udgivelse: Ingen planlagt
Kontakt
- Emil Tappe Bang-Mortensen, tlf. 24 67 85 25
Kilder og metode
Undersøgelse af engroshandlens omsætning fordelt på varegrupper foretages hvert femte år på bagrund af EU's forordning om strukturstatistik. Det er en stikprøvebaseret spørgeskemaundersøgelse. Virksomhederne bliver i spørgeskemaet bedt om at fordele omsætningen på de enkelte varegrupper.Undersøgelse af engroshandlens omsætning fordelt på varegrupper foretages hvert 5. år i henhold til EU's forordning (EC) No 295/2008.