Oprettelse af projektindstilling
På denne side kan du få hjælp til at oprette og udfylde en projektindstilling i Danmarks Datavindue. Danmarks Statistik behandler de enkelte projektindstillinger og vurderer undervejs i processen og inden den endelige godkendelse, om projektet opfylder de lovmæssige krav. Disse krav omhandler dokumentation af data, at dataindhold er rimeligt i forhold til projektets formål (dataminimering), og at projektet er samfundsrelevant (jf. Databeskyttelsesforordningen).
Sådan oprettes og udfyldes et projekt i Danmarks Datavindue
Se videovejledning til at oprette en projektindstilling
På din forside i Danmarks Datavindue, klikker du på ’Databestillinger’ og derefter ’Opret projektindstilling’. Her giver du projektet en titel og vælger den institution, som projektet skal oprettes under, samt om det er forsker-, projektdatabase- eller myndighedsordningen, det hører under.
Har du brug for hjælp, kan du kontakte en administrator på din institution.
Projektdetaljer
Her skal du udfylde projektbeskrivelsen og dermed redegøre for hhv. projektets formål, undersøgelsesfelt, samfundsrelevans samt argumentere for anvendelsen af data. Herunder finder du for hvert punkt hjælpespørgsmål og anbefalinger samt relevante bilag og henvisninger.
1. Formål
Beskriv projektets overordnede formål.
Hjælpespørgsmål:
- Hvad går undersøgelsen overordnet ud på?
- Hvad skal opnås på baggrund af undersøgelsen?
- Hvordan er formålet afgrænset?
Anbefalinger:
- Hold formålsbeskrivelsen kort, præcis og i lægmandssprog.
- Undgå gentagelser af forhold, der hører til under projektbeskrivelse eller population.
- Vær opmærksom på sammenhængen med resten af projektindstillingen.
2. Beskrivelse
Uddyb med udgangspunkt i projektets formål baggrunden og betingelserne for selve undersøgelsen.
Hjælpespørgsmål:
- Hvilket undersøgelsesfelt omhandler projektet?
- Hvilken hypotese eller hvilke forskningsspørgsmål undersøges eller søges besvaret?
- Hvorfor er populationen sammensat, som den er (argumentation for sammensætning, størrelse og datagrundlag)?
Særligt omkring argumentation for databrug i projektbeskrivelsen:
- Hvilke emner berører projektet, og hvordan indgår grunddata og evt. eksterne data i relation til disse emner (læs mere nedenfor om argumentation for databrug)?
- Ved beskrivelse af data er overordnede begreber som ’sociodemografiske registre’ eller ’sundhedsdata’ ikke tilstrækkelige. Anvend i stedet afgrænsende begreber som i disse eksempler kunne være ’indvandring’, ’uddannelse’, ’kriminalitet’ og ’indkomst’ samt ’diagnoseoplysninger’, ’lægemiddeldata’ og ’takster’.
- Argumentation for eksterne data beskrives på samme måde som grunddata. Dette gælder såvel data til analyseformål som til populationsdannelse.
Anbefalinger:
- Vær opmærksom på, at det er den dataansvarliges eget ansvar, at den godkendte projektindstilling afspejler, argumenterer for og dokumenterer al data, der er tilknyttet projektet.
- Husk at vælge grunddata under dataindhold og beskriv eksterne data under ”Øvrige data”. Ændringer efter projektets godkendelse vil kræve en genindstilling.
- Vær opmærksom på sammenhængen mellem beskrivelsen og projektindstillingens øvrige dele.
3. Samfundsrelevans
Beskriv kort projektets samfundsrelevans.
Hjælpespørgsmål:
- Hvad er sammenhængen mellem projektets formål og samfundsrelevans?
- Hvordan er projektet relevant for hele samfundet?
- Publicering alene udgør ikke samfundsrelevans.
Anbefalinger:
- Lad beskrivelsen være kortfattet og troværdig.
- Undgå gentagelser fra den øvrige tekst samt tekst, der ikke vedrører dette specifikke projekt.
Eksempler på fyldestgørende projektindstillinger
- Eksempel 1 - Guillain-Barré syndrom. Overbliksstudie (pdf)
- Eksempel 2 - Alzheimers og økolog (pdf)
- Eksempel 3 - Evaluering af beskæftigelsesindsatsen 'Start Nu' (pdf)
- Eksempel 4 - Befolkningsundersøgelse: Vælgertillid (pdf)
Projektadgange
Her kan administratoren eller en kontaktperson med beføjelser tilføje brugere til projektindstillingen, så disse har mulighed for at tilgå data. Brugerne skal være oprettede i Danmarks Datavindue og have en aktiv brugeraftale med den autoriserede institution, der har dataansvaret for projektet.
Dataindhold
Her kan du vælge registre og variable til projektindstillingen. Det er også her, du beskriver projektets population. Læs mere under Populationsbeskrivelse
Analyseplatforme
Hvis din autoriserede institution har en hosted server, kan du vælge, at projektet oprettes her. Alternativt er det altid muligt at få oprettet projektet på Forskerserveren. Læs mere under Analyseplatform
Opsummering
Her kan du se din samlede projektindstilling og tjekke, at alt er tastet korrekt. Hvis du vil ændre noget, kan du gå tilbage og rette det, inden du sender din bestilling afsted. Er du administrator for den institution, som projektet ligger under, kan du sende indstillingen direkte til Danmarks Statistik ved at klikke ’Indsend’. Hvis ikke, skal du sende indstillingen til en af administratorerne på din institution ved at klikke ’Send til administrator’.
Hvis du får din projektindstilling tilbage til revision, betyder det, at den projektansvarlige i Forskningsservice har set den igennem og tilføjet kommentarer, som du skal tage stilling til. Du kan gensende projektindstillingen efter tilretning.
Når du opretter en projektindstilling til et underprojekt, skal du huske at vælge projektdatabaseordning/myndighedsordning. Vælger du ved en fejl forskerordningen, oprettes projektindstillingen ikke som et underprojekt. Det er desværre ikke muligt at ændre ordningen, og du skal derfor oprette en ny projektindstilling.
Projektindstillingen udfyldes som et projekt under forskerordningen, men under ’dataindhold’ skal du være opmærksom på følgende:
- At data, der skal overføres fra projektdatabasen/myndighedsordningen, skal angives under ’Data fra Projektdatabasen’ eller ’Data fra Myndighedsordning’.
- At data, der skal tilvælges fra Forskningsservice, skal angives under ’Data fra Danmarks Datavindue’.