FAQ
Vi har samlet de mest almindelige spørgsmål om Danmarks Datavindue her på siden. Kan du ikke få svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Forskningsservice på forskningsservice@dst.dk eller telefon 39 17 31 30. Mails besvares inden for 2 arbejdsdage, mens telefonen besvares mandag kl.13-15 og tirsdag til fredag kl.10-12.
Se videovejledninger til brug af Danmarks Datavindue
Jeg har tastet min kode forkert og er låst ude - hvor længe er jeg det?
Vent i 30 minutter og prøv igen.
Jeg oplever tekniske problemer i Danmarks Datavindue - hvem kontakter jeg?
Oplever du tekniske problemer eller fejl i Danmarks Datavindue, vil vi meget gerne høre om det, så vi kan rette dem. Du kan skrive direkte til DDVsupport@dst.dk. Angiv din bruger, det relevante institutionsnummer og evt. projektnummer, og beskriv problemet –gerne med en kort trin-for-trin-forklaring og tilhørende skærmbilleder. Så vil Danmarks Datavindue Support hurtigst muligt tage sig af problemet.
Jeg har problemer med at logge ind på remote.dst.dk - hvem kontakter jeg?
Hvis du har problemer med at logge ind på www.remote.dst.dk, bedes du kontakte IT-support i Danmarks Statistik på servicedesk@dst.dk eller telefon 39 17 38 00.
Hvilke browsere supporterer Danmarks Datavindue?
Google Chrome: Version 98 og op
Microsoft Edge: Version 97 og op
Firefox: Version 97 og op
IOS_Safari: 14 og op
Safari: Version 14 og op
Internet Explorer understøttes ikke.
Tildeling af projektansvarlig i Danmarks Statistik
Når du indsender et nyt projekt til Forskningsservice, vil du få tildelt en projektansvarlig, som du vil have direkte kontakt med. Vi bestræber os på at besvare din henvendelse så hurtigt som muligt.
Se de gennemsnitlige behandlingstider
Hvem kan redigere brugeroplysninger i Danmarks Datavindue?
Den enkelte bruger kan selv opdatere sine brugeroplysninger i Danmarks Datavindue. Dét kan fx være relevant, hvis en bruger skifter arbejdsplads, og derfor skal have opdateret e-mailadressen.
Hvis en tilknytningsaftale skal nedlægges, skal dette enten gøres af brugeren selv, institutionens administrator, autorisationsansvarlige eller dennes stedfortræder.
Hvordan laver man en projektindstilling i Danmarks Datavindue?
Du kan læse mere om, hvordan man laver en projektindstilling i Danmarks Datavindue, og hvilke informationer en projektindstilling skal indeholde under Oprettelse af projektindstilling.
Skal jeg tilføje alle brugere til projektet én for én?
Ja, alle nye brugere skal tilføjes én ad gangen.
Hvor underskriver jeg projektindstillingen?
Læs mere om, hvordan man underskriver en projektindstilling under Underskrivelse af projektindstilling.
Kan jeg rette i projektindstillingen efter, at den er sendt til administrator/Danmarks Statistik?
Nej, når du har sendt projektindstillingen til din administrator eller til Danmarks Statistik, kan du ikke længere rette i den. Hvis din projektansvarlige i Danmarks Statistik har spørgsmål eller kommentarer til indstillingen, har du mulighed for at rette i den, inden du sender den igen.
Kan jeg tilknytte brugere, når indstillingen er sendt til administrator/Danmarks Statistik?
Nej, når du har sendt projektindstillingen til din administrator eller til Danmarks Statistik, kan du ikke længere tilknytte brugere. Når du har fået projektindstillingen tilbage enten som godkendt eller til revision, kan du igen tilknytte brugere.
Hvor kan jeg få et overblik over registre, og hvornår de bliver opdaterede?
I Danmarks Datavindue under ’Dataindhold’ eller på danmarksdatavindue.dk (kræver ikke login) kan du se alle de registre, som er en del af grunddatabanken i Danmarks Statistik. Her kan du se, hvornår registrene er blevet oprettet (og evt. lukket igen), og hvor ofte de opdateres. Herudover kan du se, hvilke variable registeret omfatter og finde links til variabeldokumentationen.
Kan jeg i Danmarks Datavindue bestille data, der endnu ikke er udgivet?
Det er kun muligt at bestille data, der endnu ikke er udgivet, til projektdatabaser og myndighedsordningers hoved- og underprojekter.
Hvordan får jeg lagt egne data på mit projekt?
Data, der ikke kommer fra Danmarks Statistiks Grunddatabank, skal beskrives overordnet under ’Øvrige data’ i projektindstillingen. Derudover uploades en variabelbeskrivelse med angivelse af de variable, der skal afidentificeres. Læs mere om de krav, data skal leve op til, samt hvordan man uploader data i praksis under Tilknytning af øvrige data.
Hvor i processen er min projektindstilling?
En projektindstilling skifter status afhængig af, hvor i processen indstillingen befinder sig. Du skal være opmærksom på, at din projektansvarlige eller kundeteamet i Danmarks Statistik først får først besked om din indstilling, når administrator har sendt den til Danmarks Statistik.
En indstilling kan have følgende status:
Oprettet
Der er oprettet en projektindstilling, som er under udarbejdelse.
Sendt til administrator
Projektindstillingen er klar til, at administrator læser den igennem.
Sendt til Danmarks Statistik
Projektindstillingen er klar og administrator har sendt den til Forskningsservice. Ved denne status tildeles en projektansvarlig, hvis der er tale om et nyt projekt eller et projekt med en tidligere medarbejder i Forskningsservice.
Under revision
Administrator eller den projektansvarlige i Forskningsservice har spørgsmål eller kommentarer til den indsendte indstilling og har derfor sendt den retur til projektets brugere. Spørgsmål og kommentarer kan enten ses i indstillingen eller sendes via mail.
Sendt til underskrift
Den projektansvarlige i Forskningsservice har sendt projektindstillingen til underskrivergruppen.
Godkendt
Projektindstillingen er godkendt af Forskningsservices kontorchef, og det er nu muligt at gå videre med bestillingen (fx kontraktudarbejdelse, datalevering).
Data leveret
Opgaven er færdig og bliver herefter faktureret.
Min projektindstilling er ikke blevet godkendt - hvad gør jeg?
Din projektansvarlige i Forskningsservice kan have kommentarer eller spørgsmål til projektets kontaktperson, og derfor får du din projektindstilling tilbage til revision.
Når du har rettet projektindstillingen til, kan du indsende den igen gennem Danmarks Datavindue.
Hvordan laver man en genindstilling i Danmarks Datavindue?
Læs, hvordan du laver en genindstilling af et projekt under Særligt om genindstillinger.
Mit projekt er godkendt, før Danmarks Datavindue blev oprettet. Skal jeg tilføje de tidligere godkendte registre og variable, når jeg laver en genindstilling?
Ja, det skal du. Der kan kun være én gældende projektindstilling, og alle data skal være dokumenteret på den gældende projektindstilling. Derfor skal genindstillingen være udfyldt med alle informationer.
Skal jeg oprette en ny population hver gang, jeg skal lave en genindstilling af mit projekt?
Der skal kun oprettes et nyt populationsafsnit, hvis populationen ændres markant, fx dannes ud fra ændrede kriterier, eller hvis en indsendt population er forskelligt defineret fra den tidligere. Hvis populationen skal udvides, og den skal have det samme registerudtræk som den oprindelige population, kan du tilføje det som et bilag til beskrivelsen af den oprindelige population. Det samme kan du gøre, hvis der skal tilføjes data fra andre kilder end Danmarks Statistik under afsnittet Tilknytning af øvrige data.
Hvordan ændrer jeg mit projekts slettedato?
Hvis du er administrator har du mulighed for at ændre projekters slettedato. Når du har klikket dig ind på det relevante projektet, skal du til højre for projekttitlen trykke på de tre prikker. Det er nu muligt for dig, at angive en ny slettedato for projektet ved at trykke på Rediger projekt. Du skal ikke godkende slettedatoen, da det betyder, at man ikke kan oprette genindstillinger i fremtiden.
Jeg har oprettet et projekt under forskerordningen, men det skulle have været oprettet under projektdatabaseordningen. Hvad gør jeg?
Opret et nyt projekt under projektdatabaseordningen med de samme informationer. Herefter kan din institutions administrator godkende sletning af det ’forkerte’ oprettede projekt under forskerordningen.
Hvordan godkender jeg, at et projekt skal slettes?
Hvis du er administrator har du mulighed for at igangsætte sletteprocessen for et projekt. Klik ind på projektet, tryk på de tre prikker til højre for projekttitlen, og vælg ’Rediger projekt’. Det er nu muligt for dig at godkende sletning af projektet.
Den projektansvarlige i Forskningsservice har ikke rettigheder til at godkende en sletning.
Hvornår får jeg tildelt en projektansvarlig til mit nyoprettede projekt?
Du får tildelt en projektansvarlig, når jeres administrator sender projektindstillingen til godkendelse hos Forskningsservice. Hvis du har spørgsmål tidligere i processen, kan du sende en mail til din forskningsservice@dst.dk, hvor du i emnefeltet angiver projektnummeret. I mailen stiller du de spørgsmål, du måtte have.
Hvor lang leveringstid kan jeg forvente, indtil jeg får mine data?
Se de gennemsnitlige leveringstider under Kontakt Forskningsservice.
Du er altid velkommen til at spørge den projektansvarlige i Forskningsservice, hvor lang leveringstid vedkommende forventer. Leveringstiden afhænger af det enkelte projekt.
Hvordan ser jeg prisen for min databestilling, inden jeg bestiller?
Når administrator via Danmarks Datavindue har sendt projektindstilling og databestilling til Forskningsservice, vil den projektansvarlige i Forskningsservice kunne udarbejde et pristilbud. Dette tilbud sendes på mail til projektets kontaktperson. Det er ikke muligt at se prisen inde i Danmarks Datavindue. Du kan til enhver tid bede om et prisoverslag.
En token er en fysisk enhed, som bruges til to-faktor login. Med to-faktor login logger du først ind på www.remote.dst.dk med din tre/fire-tegns IDENT (uden tal) og pin-kode. Derefter kræves det, at du bekræfter din identitet ved hjælp af den unikke sikkerhedskode, der vises på din token. Når du anmoder om en fysisk token, skal du opgive en leveringsadresse (fx institutionens) og fulde navn på den person, den skal sendes til (att.).
Vær opmærksom på, at vi ikke sender til udenlandske adresser.
Vælger du en fysisk token, tilknyttes du først projektet, når du har modtaget din token med posten.
Retningslinjer for brug af fysisk token vs. sms-token
- Brugere uden dansk mobilnummer, kan få tilsendt en fysisk token.
- Brugere, der skal rejse til en udenlandsdestination, hvor danske sms’er er længe om at nå frem (fx afrikanske lande eller New Zealand), kan modtage en fysisk token.
- Brugere, der rejser til et europæisk land eller USA med dansk mobil, kan stadig bruge sms-token.
- Brugere, der er af bekvemmelighed kunne tænke sig en fysisk token, skal som udgangspunkt anvende sms-token i stedet. Omkostningerne ved en fysisk token er langt større end ved sms-token.