Som I hørte i videoen, er alle borgere i Danmark registreret i CPR-registret.
Når et nyt barn fødes i Danmark, registreres det i CPR-registret og får et CPR-nummer. Når barnet navngives, bliver navnet ført ind i registret.
I CPR-registret findes der desuden oplysninger om, hvor man bor og tidligere har boet. Der er også information om civilstand, ens forældre, eventuelle børn og meget mere.
Nu skal I lave en opgave, hvor I bruger oplysninger hentet fra CPR-registret.
Når I klikker på linket herunder, kommer I til en navnedatabase med oplysninger om, hvad alle borgere i Danmark hedder.
Start med at læse teksten om, hvordan man bruger navnedatabasen.
Husk at skrive svarene på jeres undersøgelse ned.
Herefter skal I undersøge følgende:
Hvilke sammenligninger kan man ellers lave på baggrund af de data, I har fundet i navnedatabasen?
Nu skal I besøge Danmark Statistiks navnebarometer.
Start med at læse teksten, der beskriver, hvordan man bruger navnebarometeret.
Løs derefter opgaverne:
Sammenlign jeres resultater med resten af klassen, og undersøg forskelle og ligheder i jeres iagttagelser.
Hvilke sammenligninger kan man ellers lave med de data, I har fundet i navnebarometeret?
I videoen om Danmarks Statistik hørte I, at data bliver indsamlet på forskellig vis hos Danmarks Statistik. Data kommer fra de tre store registre CPR, BBR og CVR, fra spørgeskemaundersøgelser gennemført i befolkningen, fra stregkoder og meget andet.
Det er altid vigtigt, at I som brugere er kritiske og vurderer kvaliteten af de data, I møder. I bør altid være opmærksomme på, hvor data stammer fra og vurdere, om det er præsenteret på en neutral måde, eller afsenderen forsøger at fremhæve pointer, der gavner et budskab.
Det er samtidig vigtigt at forholde sig til, hvor og hvordan data er indsamlet. Er en spørgeskemaundersøgelse fx lavet på sociale medier - eller blandt forbipasserende på gaden?
I spørgeskemaundersøgelser bør man prøve at spørge et repræsentativt udsnit af den gruppe, man undersøger. Med andre ord skal dem, man spørger (respondenterne), afspejle den større gruppe, man ønsker at sige noget om (populationen). Hvis man f.eks. gerne vil sige noget om alle kvinder i Danmark, er det vigtigt, at man spørger kvinder på tværs af geografisk placering, alder mv., så de adspurgte kvinder afspejler den samlede population af alle kvinder.
Drøft i klassen:
Tag jeres kritiske sans med videre i temaet Hvor skævt? når I læser, analyserer og vurderer data.
Hvis I får brug for hjælp til at forstå forløbets fagbegreber, kan I hente hjælp i Statistiktips, som I finder herunder. I kan altid gå tilbage til Statistiktips og hente hjælp undervejs i opgaverne og i løsningen af de fire levels i escape roomet.
Mission
Foreningen Lerduernes Venner har rod i deres medlemskartotek. Derfor er de kommet i problemer og står foran en mulig lukning.
Lars har brug for jeres hjælp til at genskabe det statistiske materiale, der er nødvendigt for at redde foreningen.
Klik på linket herunder og find Lars i billedet. Han sætter jer ind i sagen.
Journalisten Lars, som I allerede har mødt, har gennem mange år specialiseret sig i statistik. Lars bliver derfor ofte tilkaldt, når der er opstået udfordringer med statistik rundt omkring i landet.
I temaet Hvor skævt? skal I på fire forskellige missioner sammen med Lars. Lars har brug for jeres hjælp til at løse forskellige udfordringer, der alle handler om data og statistik. I møder de fire missioner som et escape room i fire levels.
Når I skal arbejde med opgaverne i Min tid, skal I bruge jeres erfaringer fra escape roomet.
Escape roomet er altså en introduktion til arbejdet med data og statistik, så hold øjne og ører godt åbne undervejs.
Ved udgangen af hver level får I en kode. De fire koder skal I gemme. Dem får I brug for, når forløbet skal afsluttes.
Lars er klar til at fortælle jer om den første mission. Så hop videre og kom i gang med escape roomets level 1.
På escape roomets level 1 genskabte I medlemsoplysningerne hos Lerduernes Venner. Dermed reddede I foreningen fra lukning.
Har I husket at skrive koden ned på det ark, I fik af Lars?
Missionen lykkedes, fordi I var i stand til at genskabe de manglende data.
I har altså oplevet vigtigheden af:
Husk denne viden, når I skal arbejde med opgaverne i Hvor skævt?
Nu starter opgaverne med temaet Hvor skævt?
Først skal I beskæftige jer med at være barn og ung i Danmark.
De fleste børn og unge trives i deres familier. Men nogle børn, unge og deres familier oplever at have udfordringer i kortere eller længere perioder af deres liv. Det kan f.eks. være, at barnet har sociale problemer, har en diagnose eller et fysisk handicap, at forældrene har svært ved at leve op til deres ansvar, eller lignende.
Når et barn har udfordringer, taler man om, at det er udsat. Et udsat barn er et barn, som kommunen hjælper – enten gennem særlige tilbud til barnet eller familien for at undgå, at barnet senere skal anbringes uden for familien (foranstaltninger) eller ved at anbringe det uden for familien.
Når forældre, pårørende, lærer, pædagoger, læger eller andre bliver opmærksomme på, at et barn har alvorlige udfordringer, skal de fortælle det til kommunen. Det kaldes en underretning. Professionelle (pædagoger, lærere, læger mv.) har en særlig forpligtelse til at underrette.
Når kommunen modtager underretningen, skal den tage stilling til hvilke foranstaltninger, der skal sættes i gang.
Danmarks Statistik har på baggrund af data fra kommunerne opgjort antallet af underretninger på børn fra 0-18 år. I finder statistikken herunder.
I kan zoome ind på en del af diagrammerne, så I bedre kan se en del af x-aksen. Klik med musen og træk en markering af det område, I vil fokusere på.
Denne statistik om underretninger er baseret på tal fra kommunerne.
Kommunen har pligt til at hjælpe barnet eller den unge, når den modtager en underretning.
Når en kommune modtager en underretning, vil den derfor undersøge, hvad der skal til for at hjælpe barnet. Hvis kommunen vurderer, at underretningen er begrundet, har kommunen to muligheder:
Kommunen kan sætte gang i en forebyggende foranstaltning. Det kan være alt fra behandling af barnet til støttepersoner, samtalegrupper, rådgivning, hjælp til familien mm.
Kommunen kan også beslutte, at barnet skal tages ud af familien og anbringes hos en plejefamilie eller i en institution.
Børn, som kommunen hjælper, kategoriseres som udsatte børn i statistikken. I statistikken ’Udsatte børn og unge’ har Danmarks Statistik - på baggrund af tal fra kommunerne - indsamlet antallet af forebyggende foranstaltninger samt antallet af anbringelser.
I finder statistikken herunder. Vent med at kigge på grafen, til opgaven beder jer om det.
Om lidt skal vi kigge på statistikken om udsatte børn og unge i Danmark. De udsatte børn og unge opgøres i andel (procentdel) af befolkningen.
Mission
Musikfestivalen Bæredygtige Beats skal vælge hovednavnet til årets festival. Og det er ikke nemt. Personlige interesser og relationer gør det vanskeligt for bestyrelsen at blive enige.
Lars har brug for jeres hjælp til at vurdere det statistiske materiale, der er nødvendigt for at vælge det rigtige hovednavn på et objektivt grundlag.
Klik på linket herunder og mød Lars. Han fortæller jer om missionen
På escape roomes level 2 anvendte I statistisk materiale til at finde årets hovednavn på festivalen Bæredygtige Beats.
Missionen lykkedes, fordi I var i stand til at vurdere og analysere det statistiske materiale, der var til rådighed omkring de fire bands.
I har altså oplevet vigtigheden af:
Husk denne viden, når I skal arbejde videre med opgaverne i Hvor skævt?.
Nu fortsætter arbejdet med temaet Hvor skævt?
I har allerede arbejdet med statistik om udsatte børn og unge og de foranstaltninger, som sættes i gang på baggrund af underretninger til kommunerne.
Vi ved, at uddannelse er vigtig, hvis man senere i livet vil have mange valgmuligheder.
Derfor er det nu relevant at se på udviklingen i danskernes uddannelsesniveau.
Danmarks Statistik opgør årligt, hvor mange mennesker der har gennemført en uddannelse i Danmark. Statistikken er baseret på tal fra elevregisteret, som blev etableret i starten af 1970’erne. Der er løbende blevet føjet nye uddannelser til elevregisteret - fra 2007 også en del private uddannelser.
Herunder kigger vi på mænd og kvinder, der har gennemført en erhvervsfaglig uddannelse. En erhvervsfaglig uddannelse retter sig mod et specifikt erhverv. Det kan f.eks. være kontoruddannelse, uddannelse til elektriker, smed, social- og sundhedshjælper, pædagogassistent, m.fl.
Hvordan tror I, det er gået udviklingen for henholdsvis mænd og kvinder?
Test jeres bud i de to Gæt en udvikling herunder, hvor I også kan se i cirkeldiagrammet, hvor stor en procentdel af jeres svar der rammer rigtigt.
Vi fortsætter arbejdet med uddannelse og med den statistik, I netop har arbejdet med i Gæt en udvikling.
Statistikken viser udviklingen i gennemførte uddannelser fra 2005 frem til i dag.
Her findes følgende kategorier for gennemført uddannelse:
I finder statistikken herunder. Vent med at kigge på grafen, til opgaven beder jer om det.
De valg, man træffer, når man viser sine data i et diagram, er vigtige for, om modtageren får indtryk af en stor eller lille udvikling. I eksemplet nedenfor kan du trække i pilen og sammenligne to forskellige grafer, der viser, hvor mange der er i gang med en gymnasial uddannelse hvert år. Graferne viser de samme tal.
Mission
Det Nationale Matematik Museum har brug for jeres hjælp for at kunne åbne deres spændende særudstilling om statistik gennem 150 år. Museets direktør er netop afgået ved døden, og det giver store udfordringer.
Klik på linket herunder og mød Lars. Han fortæller jer om missionen.
På escape roomet level 3 brugte I forskellige statistiske deskriptorer til at finde koden til pengeskabet.
Missionen lykkedes, og udstillingen blev færdig til tiden til glæde for de forventningsfulde museumsgæster.
I har altså oplevet forskellen på:
Husk denne viden, når I skal arbejde videre med opgaverne i Hvor skævt?
Nu fortsætter arbejdet med temaet Hvor skævt?.
Den uddannelse, man tager, har betydning for de jobs, man kan få senere hen i livet, og dermed også for det lønniveau, man kan opnå.
Danmarks Statistik har lavet en statistik, der viser gennemsnitslønnen for de forskellige uddannelsesniveauer. Den er på forskellige måder blevet opgjort siden 1905, og i denne visning går tallene tilbage til 2015.
Statistikken om uddannelse og månedsløn opgøres på baggrund af indsamlet data fra SKAT, kommunerne, a-kasserne og Udbetaling Danmark (som udbetaler folkepension, førtidspension, barselsdagpenge og en række andre offentlige ydelser).
I finder statistikken herunder.
Nu skal vi arbejde med statistikken om uddannelsesniveau og månedsløn.
Vi skal fortsætte med at kigge på gennemsnitsløn - denne gang i sammenhæng med, hvor I landet man bor. Forskellige faktorer kan nemlig have indflydelse på lønniveauet i en region.
Danmarks Statistik har lavet en statistik, der viser gennemsnitslønnen i de forskellige danske regioner.
I finder statistikken herunder.
I statistikkerne om gennemsnitsløn, som I netop har arbejdet med, fremgik det, at der er forskel på, hvad danskerne får i løn.
I Danmark har vi ikke familier, der lever under FNs fattigdomsgrænse. Det gælder familier med en personlig indkomst svarende til ca. 14 kroner eller mindre pr. dag. Men der er en del familier, der ikke har de samme økonomiske muligheder og levevilkår som de fleste andre i samfundet. Man omtaler denne form for fattigdom med begrebet 'relativ fattigdom'.
Vi skal nu se på en opgørelse fra Danmarks Statistik, der viser omfanget af relativ fattigdom i Danmark.
Man definerer relativt fattige som personer, som har en indkomst på under 50% af medianindkomsten i samfundet, og som desuden har en meget begrænset formue. Det betyder, at den præcise grænse ændrer sig, når samfundet bliver enten rigere eller fattigere. Relativ fattigdom bruges også til at måle uligheden i samfundet.
Personer, der indgår i statistikken, har ligget under grænsen for relativ fattigdom i mindst 1 år. Studerende er ikke med i statistikken, fordi de typisk har færre penge, mens de tager en uddannelse, men mulighed for at tjene mere efter deres uddannelse.
I finder statistikken herunder. Den relative fattigdom angives i procentdel af befolkningen.
Nu er det tid til at undersøge jeres forventninger til fremtiden. Hvor mange år forventer I at være under uddannelse?
I skal undersøge hvor mange af jer, der forventer at være under uddannelse i henholdsvis 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 eller 12 år, efter I har forladt grundskolen.
Lav jeres opgørelse på tavlen og se på jeres resultater.
Mission
Intet går som forventet! På level 4 er det ved at gå helt galt.
Lars har normalt brug for jeres hjælp. Men nu er det måske omvendt?
Klik på linket herunder i en fart. Der er ingen tid at spilde...
På escape roomet level 4 lykkedes det (forhåbentlig) at undgå krisen og slippe ud af tårnværelset i tide.
Missionen lykkedes, fordi I var i stand til at:
Husk denne viden, når I skal arbejde med den afsluttende opgave.
I er nu kommet til den afsluttende opgave i temaet Hvor skævt?.
I den første del af opgaven skal I undersøge geografiske forskelle i Danmark i forhold til antallet af underretninger om børn.
På kortet herunder kan I gå på opdagelse i kommunerne. Når I holder cursoren ind over en kommune, vil I kunne se antallet af børn, der er lavet underretninger om i pågældende kommune. Det gælder børn i alderen 0-17 år.
Undersøg følgende ved hjælp af kortet:
Brug denne viden, når I skal løse den sidste del af den afsluttende opgave.
Indbyggertal i kommunerne
Når I skal beregne andelen af underretninger om børn, skal I bruge kommunernes indbyggertal. Dem kan I finde nedenfor. Husk at vælge samme år, som kortet med underretninger angiver.
Nu er det jeres tur til at producere indhold baseret på statistiske data. I skal bruge statistikker til at sige noget om verden.
I opgaven skal I gøre brug af den viden om statistik, I har fået gennem temaet. I skal samtidig bruge én eller flere af de statistikker, I har arbejdet med i emnerne Barn i Danmark, Uddannelse og Erhverv.
I skal formidle jeres viden ved brug af én af følgende medietyper:
I arbejdet skal I huske at bruge de statistiske begreber, I har arbejdet med i forløbet (størsteværdi, median, typetal, mm.) og have fokus på forskellen mellem antal og relative tal.
Her skal I huske, at antal alene ikke altid giver mening i sammenligninger.
F.eks. kan 100 unge med domme for kriminalitet i en storby udgøre en mindre andel af byens unge, end 20 unge med domme for kriminalitet i en anden by med et langt mindre indbyggertal. De 100 unge i storbyen kan måske udgøre 0,2% af byens unge, mens 100 unge i den mindre by kan udgøre 40% af byens unge.
Når man skal sammenligne, giver det oftest mening at omregne til procent.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I primært formidle med tekst og billeder.
I skal skrive et blogindlæg, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En blog er oftest personlig. Det er derfor vigtigt, at I bruger jeres egne erfaringer og giver jeres holdninger til kende i jeres blogindlæg.
I kan for eksempel skrive om noget som:
Et blogindlæg inviterer læseren til at deltage i debatten. I må derfor meget gerne stille spørgsmål, der lægger op til, at folk kommenterer på det, I har skrevet.
Blogindlæg indeholder ofte billeder, tegninger eller grafik, som understøtter teksten.
I kan for eksempel arbejde med blogindlæg ved at bruge Padlet på Skoletube.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I formidle med lyd.
I skal producere et afsnit af en podcast, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En podcast er en lydfortælling, som lytteren kan høre “on demand”, altså når det passer ind i lytterens hverdag.
Du kan høre podcast på din gåtur til skole, i bilen på vej på ferie, eller når du rydder op på dit værelse.
Der findes flere forskellige typer podcast og mange forskellige længder.
Podcast findes i mange genrer eller kategorier som samtale, nyheder, interview, komedie, true crime, kunst, videnskab, historie og meget mere.
I jeres podcast kan I fortælle om noget som:
I kan for eksempel arbejde med podcast ved at bruge værktøjet WeVideo på Skoletube.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I formidle med video, lyd og billeder.
I skal lave en vlog, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En vlog er en video-log, altså en blog med videoer i stedet for tekster.
En vlog er oftest personlig. Det er derfor vigtigt, at I bruger jeres egne erfaringer og giver jeres holdninger til kende.
I kan for eksempel fortælle om noget som:
En vlog inviterer modtageren til at deltage i debatten. I må derfor gerne stille spørgsmål, der lægger op til, at folk kommenterer på det, I formidler.
I møder blandt andet denne genre på sociale medier og Youtube.
I kan for eksempel arbejde med Vlog i Skoletube ved at bruge værktøjet WeVideo.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I formidle med tekst, grafik og billeder.
I skal lave en infografik, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En infografik kan indeholde forskellige grafiske elementer, der giver et visuelt overblik over data eller information. Det kan f.eks. være tekst, billeder, tal eller diagrammer.
Infografikker anvendes ofte i for eksempel nyhedsudsendelser eller aviser.
En infografik skal være objektiv og faktuel. Den skal præsentere emnet på en let og overskuelig måde, så modtageren forstår det faglige indhold.
I kan for eksempel vise noget, som:
I kan for eksempel arbejde med infografik i Skoletube ved at bruge værktøjerne Easelly eller Prezi.