Som I hørte i videoen, er alle borgere i Danmark registreret i CPR-registret.
Når et nyt barn fødes i Danmark, registreres det i CPR-registret og får et CPR-nummer. Når barnet navngives, bliver navnet ført ind i registret.
I CPR-registret findes der desuden oplysninger om, hvor man bor og tidligere har boet. Der er også information om civilstand, ens forældre, eventuelle børn og meget mere.
Nu skal I lave en opgave, hvor I bruger oplysninger hentet fra CPR-registret.
Når I klikker på linket herunder, kommer I til en navnedatabase med oplysninger om, hvad alle borgere i Danmark hedder.
Start med at læse teksten om, hvordan man bruger navnedatabasen.
Husk at skrive svarene på jeres undersøgelse ned.
Herefter skal I undersøge følgende:
Hvilke sammenligninger kan man ellers lave med de data, I har fundet i navnedatabasen?
Nu skal I besøge Danmark Statistiks navnebarometer.
Start med at læse teksten, der beskriver, hvordan man bruger navnebarometeret.
Løs derefter opgaverne:
Sammenlign jeres resultater med resten af klassen, og undersøg forskelle og ligheder i jeres iagttagelser.
Hvilke sammenligninger kan man ellers lave med de data, I har fundet i navnebarometeret?
I videoen om Danmarks Statistik hørte I, at data bliver indsamlet på forskellig vis hos Danmarks Statistik. Data kommer fra de tre store registre CPR, BBR og CVR, fra spørgeskemaundersøgelser gennemført i befolkningen, fra stregkoder og meget andet.
Det er altid vigtigt, at I som brugere er kritiske og vurderer kvaliteten af de data, I møder. Man skal altid være opmærksom på, hvor data stammer fra og vurdere, om det er præsenteret på en neutral måde, eller om afsenderen forsøger at fremhæve pointer, der gavner et budskab.
Det er samtidig vigtigt at forholde sig til, hvor og hvordan data er indsamlet. Er en spørgeskemaundersøgelse fx lavet på sociale medier - eller blandt forbipasserende på gaden?
Det er også vigtigt, at man i spørgeskemaundersøgelser spørger et repræsentativt udsnit af den gruppe, man undersøger. Med andre ord skal dem, man spørger (respondenterne), afspejle den større gruppe, man ønsker at sige noget om (populationen). Hvis man f.eks. gerne vil sige noget om alle kvinder i Danmark, er det vigtigt, at man spørger kvinder på tværs af geografisk placering, alder mv., så de adspurgte kvinder afspejler den samlede population af alle kvinder.
Drøft i klassen:
Tag jeres kritiske sans med videre i temaet Over grænser, når I aflæser, analyserer og vurderer data.
Hvis I får brug for hjælp til at forstå forløbets fagbegreber, kan I hente hjælp i Statistiktips herunder. I kan altid gå tilbage til Statistiktips og hente hjælp, både til opgaverne og løsningen af de fire levels i escape roomet.
Journalisten Lars, som I allerede har mødt, har gennem mange år specialiseret sig i statistik. Lars bliver derfor ofte tilkaldt, når der er opstået udfordringer med statistik rundt omkring i landet.
I temaet Over grænser skal I på fire forskellige missioner sammen med Lars. Lars har brug for jeres hjælp til at løse udfordringer, der alle handler om data og statistik. I møder de fire missioner som et escape room i fire levels.
Når I skal arbejde med opgaverne, skal I bruge jeres erfaringer fra escape roomet. Escape roomet er altså en introduktion til arbejdet med data og statistik, så hold øjne og ører godt åbne undervejs.
Ved udgangen af hvert level får I en kode. De fire koder skal I gemme. Dem får I brug for, når forløbet skal afsluttes. Lars er klar til at fortælle jer om den første mission. Så hop videre, og kom i gang med escape roomets level 1.
Mission
Foreningen Lerduernes Venner har rod i deres medlemskartotek. Derfor er de kommet i problemer og står foran en mulig lukning.
Lars har brug for jeres hjælp til at genskabe det statistiske materiale, der er nødvendigt for at redde foreningen.
Klik på linket herunder, og find Lars i billedet. Han sætter jer ind i sagen.
På escape roomets level 1 genskabte I medlemsoplysningerne hos Lerduernes Venner. Dermed reddede I foreningen fra lukning.
Har I husket at skrive koden ned på det ark, I fik af Lars?
Missionen lykkedes, fordi I kunne genskabe de manglende data.
I har altså oplevet vigtigheden af:
Husk denne viden, når I skal arbejde med opgaverne i Over grænser.
Nu starter arbejdet med temaet Over grænser.
I temaet skal I med udgangspunkt i data fra Danmarks Statistik undersøge den demografiske sammensætning i Danmark: Hvor mange er vi, hvor bor vi, hvor kommer befolkningen fra, og hvordan udvikler befolkningens størrelse sig mv.
I Danmark har man opgjort befolkningens størrelse på forskellig vis siden 1769. Siden 1971 har Danmarks Statistik løbende opgjort befolkningens størrelse ud fra CPR-registret. Tidligere blev den opgjort gennem folketællinger, som det stadig sker i mange lande, fx hvert 10. år.
I grafen nedenfor er befolkningen opdelt på køn, alder og fødeland, dvs. hvor man er født.
I kan zoome ind på en del af diagrammerne, så I bedre kan se en del af x-aksen. Klik med musen og træk en markering af det område, I vil fokusere på.
Denne statistik er registerbaseret.
Danmarks Statistik har også en statistik, der blandt andet fortæller om de forskellige faktorer, der påvirker befolkningens størrelse, antallet af fødte og døde, vielser, skilsmisser, indvandrede, udvandrede og meget andet.
Den statistik skal I arbejde med nu.
Denne opgørelse med nøgletal om befolkningen i Danmark er også baseret på registre.
Mission
Musikfestivalen Bæredygtige Beats skal vælge hovednavnet til årets festival. Og det er ikke nemt. Personlige interesser og relationer gør det vanskeligt for bestyrelsen at blive enige.
Lars har brug for jeres hjælp til at vurdere de statistiske oplysninger, der er nødvendige for at vælge det rigtige hovednavn på et objektivt grundlag.
Klik på linket herunder og mød Lars. Han fortæller jer om missionen
I level 2 i escape roomet brugte I statistisk materiale til at finde årets hovednavn på festivalen Bæredygtige Beats.
Missionen lykkedes, fordi I var i stand til at vurdere og analysere det statistiske materiale, der var til rådighed om de fire bands.
I har altså oplevet vigtigheden af:
Husk denne viden, når I skal arbejde videre med opgaverne i Over grænser.
Nu fortsætter arbejdet med temaet Over grænser.
I har tidligere i arbejdet med dette tema opdaget, at befolkningstallets udvikling i Danmark bl.a. afhænger af, om der kommer borgere til Danmark, og om der flytter borgere fra Danmark.
I har måske også opdaget, at der i mange år er kommet flere borgere til Danmark, end der er flyttet fra Danmark. Det skal vi se nærmere på nu.
Danmarks Statistik opgør borgernes baggrund, hvor man kommer fra, hvilken type opholdstilladelse man har og meget andet. Nu skal I arbejde med opgørelsen Befolkningens herkomst og oprindelsesland.
I opgørelsen og de efterfølgende opgaver møder I begrebet herkomst. I Danmarks Statistik inddeles herkomst i tre grupper:
I denne opgave skal I arbejde med sammensætningen af den danske befolkning.
De valg, man træffer, når man viser sine data i et diagram, er vigtige for, om modtageren får indtryk af en stor eller lille udvikling. I eksemplet nedenfor kan du trække i pilen og sammenligne to forskellige grafer, der viser, hvor mange der er blevet født hvert år i Danmark. Graferne viser de samme tal.
Nu skal I beskæftige jer med flygtninge og familiesammenføring. I har uden tvivl hørt debat om flygtninge i medierne. I har sikkert også mødt forskellige holdninger til, hvordan og hvor mange flygtninge Danmark skal modtage.
Når man kommer til Danmark som flygtning, søger man asyl. At få asyl betyder, at man får opholdstilladelse og dermed er beskyttet mod at blive sendt tilbage til sit hjemland. Man kan få asyl, hvis man i sit hjemland er i risiko for forfølgelse, tortur eller anden umenneskelig behandling, fx på grund af krig.
Danmarks Statistik opgør hvert kvartal, hvor mange mennesker der får forskellige typer af opholdstilladelse i Danmark. Statistikken viser blandt andet opholdstilladelser til asyl, familiesammenføring, studie og arbejde.
Hvordan tror I, at udviklingen har været i antallet af personer fra Asien, der har fået asyl siden 1997?
Test jeres bud i Gæt en udvikling herunder, hvor I også kan se i cirkeldiagrammet, hvor stor en procentdel af jeres svar der rammer rigtigt.
Nu skal I se nærmere på udviklingen i, hvor mange flygtninge fra en række udvalgte lande der har fået opholdstilladelser til asyl siden 1997. Grafen viser de 20 lande, hvorfra flest har fået asyl i Danmark det seneste år.
Asyl i Danmark
Gem jeres resultater, og sammenlign jeres valg med resten af klassen. Har I truffet de samme valg?
Familiesammenføring i Danmark
Man kan også få en opholdstilladelse til familiesammenføring. En familiesammenføring betyder, at man har fået mulighed for at få et familiemedlem, der befinder sig i et andet land til Danmark. Danmark stiller en række krav, for at man kan få familien til landet.
Nu skal I se nærmere på en opgørelse af udviklingen i familiesammenføring siden 1997. Den omfatter de 20 lande, hvorfra flest fik bevilliget familiesammenføring i Danmark det seneste år.
Nu skal I se nærmere på resultaterne i undersøgelsen.
Gem jeres resultater, og sammenlign jeres valg med resten af klassen. Har I opdaget forskellige udviklinger for forskellige lande?
Mission
Det Nationale Matematik Museum har brug for jeres hjælp for at kunne åbne deres spændende særudstilling om statistik gennem 150 år. Museets direktør er netop afgået ved døden, og det giver store udfordringer.
Klik på linket herunder og mød Lars. Han fortæller jer om missionen.
I escape roomet level 3 brugte I forskellige statistiske deskriptorer til at finde koden til pengeskabet.
Missionen lykkedes, og udstillingen blev færdig til tiden til glæde for de forventningsfulde museumsgæster.
I har altså oplevet forskellen på:
Husk denne viden, når I skal arbejde videre med opgaverne i Over grænser.
Nu fortsætter arbejdet med temaet Over grænser.
I har allerede undersøgt den danske befolkning, hvor stor den er, og hvordan den er sammensat.
I mange tilfælde kan det være nyttigt at vide, hvor stor en del af befolkningen, der arbejder.
I skal nu se på en statistik, der beskriver, hvor mange der:
Det kaldes "tilknytningen til arbejdsmarkedet", og det er opgjort for hhv. personer med dansk oprindelse, indvandrere fra vestlige og ikke-vestlige lande og efterkommere fra ikke-vestlige og vestlige lande. Vestlige lande omfatter EU, Andorra, Australien, Canada, Island, Liechtenstein, Monaco, New Zealand, Norge, San Marino, Schweiz, Storbritannien, USA og Vatikanstaten. Ikke-vestlige lande er resten af verdens lande.
For at måle, hvor stor en del (procent) af en befolkning eller en gruppe, der arbejder, beregner man somme tider den såkaldte beskæftigelsesfrekvens i en bestemt aldersgruppe, fx 16-64 år.
Beskæftigelsesfrekvensen viser, hvor stor en procentdel af befolkningen, der arbejder. Beskæftigelsesfrekvensen kan bruges til at sammenligne grupper af forskellig størrelse.
Statistikken er registerbaseret og opgøres årligt.
Danmarks Statistik fremskriver udviklingen i Danmarks befolkning. Fremskrivningen viser bl.a., hvor stor befolkningen vil blive i fremtiden, og hvordan den vil være sammensat mht. køn, alder og herkomst.
Fremskrivningen er en model, der bygger på de seneste 30 års udvikling og forventninger til fremtidige fødsler, dødsfald og ind- og udvandring. Mens de nuværende befolkningstal bygger på en faktisk optælling af personer, er en fremskrivning altså et bud på, hvordan Danmarks befolkning vil udvikle sig i fremtiden.
Danmarks Statistik har løbende lavet befolkningsfremskrivninger siden 1963.
I finder befolkningsfremskrivningen herunder.
Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning er lavet på baggrund af den nuværende udvikling og forventninger til den fremtidige.
Nu er det tid til at undersøge jeres forventninger til fremtiden. Hvor mange børn forventer I at få i fremtiden?
I skal undersøge, hvor mange af jer, der forventer få 0, 1, 2, 3, 4 eller mindst 5 børn.
Lav jeres opgørelse på tavlen og se på jeres resultater.
Mission
Intet går som forventet! På level 4 er det ved at gå helt galt.
Lars har normalt brug for jeres hjælp. Men nu er det måske omvendt?
Klik på linket herunder i en fart. Der er ingen tid at spilde...
På escape roomet level 4 lykkedes det (forhåbentlig) at undgå krisen og slippe ud af tårnværelset i tide.
Missionen lykkedes, fordi I var i stand til at:
Husk denne viden, når I skal arbejde med den afsluttende opgave.
I er nu kommet til den afsluttende opgave i temaet Over grænser.
I den første del af opgaven skal I undersøge geografiske forskelle i Danmark på, hvor mange indvandrere der har asyl som grundlag for deres opholdstilladelse.
På kortet herunder kan I gå på opdagelse i kommunerne. Når I holder cursoren ind over en kommune, vil I kunne se antallet af borgere i kommunen, der har asyl som opholdsgrundlag. I ser det samlede antal mænd og kvinder, der har fået asyl i alle aldersgrupper.
Undersøg følgende ved hjælp af kortet:
Brug denne viden, når I skal løse den sidste del af den afsluttende opgave.
Indbyggertal i kommunerne
Når I skal beregne andelen af borgere med asyl, skal I bruge kommunernes indbyggertal. Det kan I finde nedenfor. Husk at vælge et tidspunkt, der ligger så tæt som muligt på den statistik, I skal sammenholde befolkningstallet med.
Nu er det jeres tur til at producere indhold baseret på statistiske data. I skal bruge statistiske informationer til at sige noget om verden.
I opgaven skal I bruge den viden om statistik, I har fået gennem forløbet. I skal samtidig bruge en eller flere af de statistikker, I har arbejdet med i arbejdet med fødelande, herkomst og opholdstilladelser og tilknytning til arbejdsmarkedet.
I skal formidle jeres viden ved brug af en af følgende medietyper:
I arbejdet skal I huske at bruge de statistiske begreber I har arbejdet med i forløbet (størsteværdi, mindsteværdi mm.) og have fokus på forskellen mellem antal og relative tal. Dvs. at I skal huske, at det ikke altid giver mening at sammenligne tal, men at de i mange tilfælde fx skal omregnes til procent for at kunne sammenlignes meningsfuldt.
F.eks. kan 100 unge med domme for kriminalitet i en storby være en mindre del end 20 unge med domme for kriminalitet i en anden by med et langt mindre indbyggertal. De 100 unge i storbyen ville måske svare til 0,2% af byens unge, mens 20 unge i den mindre by fx kunne være 10% af byens unge.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I primært formidle med tekst og billeder.
I skal skrive et blogindlæg, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En blog er oftest personlig. Det er derfor vigtigt, at I bruger jeres egne erfaringer og giver jeres holdninger til kende i jeres blogindlæg.
I kan for eksempel skrive om noget, som:
Et blogindlæg inviterer læseren til at deltage i debatten. I må derfor gerne stille spørgsmål, der lægger op til, at folk kommenterer på det, I har skrevet.
Blogindlæg indeholder ofte billeder, tegninger eller grafik, som understøtter teksten.
I kan for eksempel arbejde med blogindlæg ved at bruge Padlet på Skoletube.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I formidle med lyd.
I skal producere et afsnit af en podcast, som fortæller om det I har lært gennem hele forløbet.
En podcast er en lydfortælling, som lytteren kan høre “on demand”, altså når det passer ind i lytterens hverdag.
Du kan høre podcast på din gåtur til skole, i bilen på vej på ferie, eller når du rydder op på dit værelse.
Der findes flere forskellige typer podcast og mange forskellige længder.
Podcast findes i mange genrer eller kategorier som samtale, nyheder, interview, komedie, true crime, kunst, videnskab, historie og meget mere.
I jeres podcast kan I fortælle om noget, som:
I kan for eksempel arbejde med podcast ved at bruge værktøjet WeVideo på Skoletube.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I formidle med video, lyd og billeder.
I skal lave en vlog, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En vlog er en video-log, altså en blog med videoer i stedet for tekster.
En vlog er oftest personlig. Det er derfor vigtigt, at I bruger jeres egne erfaringe og giver jeres holdninger til kende i jeres vlog.
I kan for eksempel fortælle om noget, som:
En vlog inviterer modtageren til at deltage i debatten. I må derfor gerne stille spørgsmål, der lægger op til, at folk kommenterer på det, I formidler.
I møder blandt andet denne genre på sociale medier og Youtube.
I kan for eksempel arbejde med Vlog i Skoletube ved at bruge værktøjet WeVideo.
Hvis I vælger denne afsluttende opgave, skal I formidle med tekst, grafik og billeder.
I skal lave en infografik, som fortæller om det, I har lært gennem hele forløbet.
En infografik kan indeholde forskellige grafiske elementer, der giver et visuelt overblik over data eller information. Det kan f.eks. være tekst, billeder, tal eller diagrammer.
Infografikker anvendes oftest i for eksempel nyhedsudsendelser eller aviser.
En infografik skal være objektiv og faktuel. Den skal præsentere emnet på en let og overskuelig måde, så modtageren forstår det faglige indhold.
I kan for eksempel vise noget, som:
I kan for eksempel arbejde med infografik i Skoletube ved at bruge værktøjerne Easelly eller Prezi.