Klik på grafikken ovenover, og gå ind på opgørelsen over babynavne siden 1985. Se om flere eller færre får dit navn nu, end det år, hvor du blev født.
I dag bor unge i mange forskellige typer familier. Nogle har søskende - og deler begge forældre eller en af dem, nogle bor sammen med deres forældre eller en af dem – måske med en ny kæreste. Grafen herunder viser udviklingen i 0-17-åriges familier siden 2008. I kan vælge at lave søjler eller kurver og se værdierne ved at markere dem.
Klik de forskellige variable fra og til og undersøg:
De valg, man træffer, når man viser sine data i et diagram, er vigtige for, om modtageren får indtryk af en stor eller lille udvikling. I eksemplet nedenfor kan du trække i pilen og sammenligne to forskellige grafer, der viser, hvor mange der bor alene. De to grafer viser de samme tal.
5. Hvad er forskellen på de to diagrammer?
6. Hvilke fordele kan der være ved at vise data på hver af de to måder? Hvorfor?
7. En graf kan give et misvisende indtryk. Hvilke interesser kunne politikere, sociale medier osv. have i det.
8. Hvorfor tror I, at udviklingen af familier på 1 person er, som den er?
9. I Danmark og store dele af verden får familierne færre børn end tidligere. Det betyder, at det på sigt bliver sværere at opretholde befolkningens størrelse. Kan I tænke på 2 områder, hvor det kan give problemer i fremtiden, at der kommer færre nye borgere til?
Ændringer i familiemønstrene betyder blandt andet, at der er flere par med to af samme køn. Ægteparrene i grafen nedenunder kan både være par, der har indgået et "registreret partnerskab" og par, der er gift. Men hvordan er udviklingen udvikling er gået siden 1986?
Gæt selv, og tegn en graf med jeres bud på udviklingen. I cirkeldiagrammet kan I se, hvor stor en procentdel af jeres svar der rammer rigtigt.
Hvor mange børn er der i jeres familie, hvis I både tæller hel-, halv- og papsøskende - og både hjemme hos far og mor, hvis de ikke bor sammen?
Meget store eller små værdier påvirker gennemsnittet meget. Det er godt til at sammenligne grupper med hinanden, men siger ikke noget om fordelingen i datasættet. Medianen er den midterste observation, når et datasæt er sorteret efter størrelse. Den er god at vise, hvis observationerne er fordelt meget skævt.
Fx kan få personer med en meget høj indkomst trække gennemsnittet op, så man ikke opdager, at de fleste har lav indkomst. Det viser medianen.
Gennemsnit og median kan supplere hinanden til at forstå et datasæt.
Mens mange andre lande bruger folketællinger til at tælle befolkningen, har vi CPR-registret i Danmark. Derfor ved vi præcis, hvor mange mennesker der bor i landet – og i de enkelte kommuner.
Grafen viser, hvor mange der bor i alle de danske kommuner, og hvor mange der er i de enkelte aldersgrupper. I kan vælge at lave søjler eller kurver og se værdierne ved at markere dem.
1. Hvor mange mennesker på jeres aldersgruppe tror I, der bor der i jeres kommune?
2. Undersøg tallet og se, hvor stor en %-del af kommunens befolkning jeres aldersgruppe udgjorde sidste år (se evt. forklaring i grafikken nedenunder)?
3. Sammenlign med andelen (%-del) af ældre på 70+. Er der flere eller færre?
4. Hvordan har kommunens befolkning udviklet sig siden 2008?
5. Vælg en kommune i den anden ende af landet og sammenlign andelen afl 10-19-årige og andelen af ældre på 70+ med jeres kommune. Hvad tror I, det kan skyldes, hvis der er forskel på andelene?
De valg, man træffer, når man viser sine data i et diagram, er vigtige for, om modtageren får indtryk af en stor eller lille udvikling. I eksemplet nedenfor kan du trække i pilen og sammenligne to forskellige grafer, der viser, hvor mange der er blevet født hvert år. De to grafer viser de samme tal.
6. Hvad er forskellen på de to diagrammer?
7. Hvilke fordele kan der være ved at vise data på hver af de to måder? Hvorfor?
8. En graf kan give et misvisende indtryk. Hvilke interesser kunne politikere, sociale medier osv. have i det.
Over tid er nyheder blevet tilgængelige langt flere steder end tidligere - og på alle tidspunkter af døgnet. Men der er også orskel på, hvor forskellige mennesker og grupper mest henter nyheder. Det skal I arbejde med i denne opgave.
Nedenfor finder I en statistik over, hvor danskere i forskellige aldersklasser får deres nyheder fra. I kan vælge at lave søjler eller kurver og se værdierne ved at markere dem.
De valg, man træffer, når man viser sine data i et diagram, er vigtige for, om modtageren får indtryk af en stor eller lille udvikling. I eksemplet nedenfor kan du trække i pilen og sammenligne to forskellige grafer, der viser, hvor mange der læser nyheder på sociale medier. De to grafer viser de samme tal.
5. Hvad er forskellen på de to diagrammer?
6. Hvilke fordele kan der være ved at vise data på hver af de to måder? Hvorfor?
7. En graf kan give et misvisende indtryk. Hvilke interesser kunne politikere, sociale medier osv. have i det.
I de kommende år skal I træffe en række valg om jeres videre vej gennem uddannelsessystemet.
Hvor mange tror I, der har gennemført en erhvervsuddannelse om året - og er antallet steget siden 2005? Erhvervsuddannelser er fx elektriker og politibetjent.
Gæt selv og tegn kurver for udviklingen for piger og drenge nedenunder. Du kan tjekke, hvor tæt du kom ved at trykke ”Se resultat”.
Grafen nedenunder viser, hvor mange der har afsluttet forskellige typer uddannelse hvert år siden 2005. I kan vælge at lave søjler eller kurver og se værdierne ved at markere dem.
Klik de forskellige variable fra og til og undersøg:
De valg, man træffer, når man viser sine data i et diagram, er vigtige for, om modtageren får indtryk af en stor eller lille udvikling. I eksemplet nedenfor kan du trække i pilen og sammenligne to forskellige grafer, der viser, hvor mange der er i gang med en gymnasial uddannelse. De to grafer viser de samme tal.
4. Hvad er forskellen på de to diagrammer?
5. Hvilke fordele kan der være ved at vise data på hver af de to måder? Hvorfor?
6. En graf kan give et misvisende indtryk. Hvilke interesser kunne politikere, sociale medier osv. have i det.