Gå til sidens indhold

Over halvdelen af de 16-74 årige streamer

It-anvendelse i befolkningen 2018

Andelen af befolkningen, der streamer musik eller film mv. vokser fortsat. Næsten fire ud af fem streamer via deletjenester som Youtube, tre ud af fem ser catch-up tv fra tv-stationer og 54 pct. bruger video on demand (VoD), dvs. streamer film og serier fra globale kommercielle streamingtjenester fx Netflix og HBO. Nye tal om befolkningens brug af internet bekræfter således tendensen tegnet i Nyt fra Danmarks statistik 2018:210, Musik 2017, nemlig at vi streamer som aldrig før.

Udbredelsen af streaming af musik og film mv.

97 pct. af unge streamer fra deletjenester

Kvinder streamer mindre end mænd, især når det gælder musik, hvor andelen er 72 pct. blandt mændene og 63 pct. blandt kvinderne. Der er også en tydelig sammenhæng mellem alder og streaming, idet brug af streamingstjenester falder kraftigt med alderen. Forskellen er størst i udbredelsen af streaming fra kommercielle udbydere (fx HBO og Netflix) med 85 pct. blandt de 16-24 årige mod 12 pct. blandt de 65-74-årige. Streaming fra tv-stationer (fx dr.dk, TV2 Play) og deletjenester falder også med alderen, dog mindre markant end streaming fra kommercielle udbydere.

Brug af streaming fordelt på køn og alder. 2018

Andelen af digitale borgere nærmer sig 100 pct.

Kun to pct. af danskerne angiver, at de aldrig er på nettet i 2018. Til sammenligning var andelen 12 pct. for ti år siden. Otte ud at ti danskere er på nettet flere gange dagligt og yderligere 12 pct. anvender internet dagligt eller næsten dagligt. Internetbrug er blevet en del af hverdagen selv i den øverste aldersgruppe mellem 65-74 år, hvor tre ud af fire er på nettet mindst dagligt eller næsten dagligt.

Fire ud af fem har en profil på sociale medier

Mere traditionelle internetaktiviteter fx kommunikation via e-mail, er fortsat udbredte, idet 94 pct. af danskerne sender e-mails i 2018. Informationssøgning på offentlige myndigheders hjemmesider (90 pct.), netbank (89 pct.) og informationssøgning om varer og tjenester (88 pct.) er de mest populære internetaktiviteter i undersøgelsen. 84 pct. af befolkningen klikker sig til varer og tjenester i onlinebutikkerne, fire ud af fem har en profil på sociale medier og 61 pct. gemmer filer mv. i skyen.

Udvalgte indikatorer om danskernes it-vaner. 2018

 

Alle
 

 

Mænd
 

Kvinder
 

 

16-24
år

25-34
år

35-44
år

45-54
år

55-64
år

65-74
år

 

pct. af befolkningen, 16-74 år

Har aldrig brugt internet

2

 

2

2

 

0

0

0

2

2

6

Internetbrug flere gange dagligt

80

 

80

79

 

95

89

91

81

70

51

Internetbrug - hver dag eller næsten hver dag

12

 

12

12

 

4

8

5

12

18

25

Internetbrug via mobiltelefon

88

 

88

89

 

98

95

96

92

83

65

Musik - streaming/webradio

68

 

72

63

 

97

85

83

65

47

27

Streaming - tv-stationer

58

 

60

56

 

74

71

69

55

46

29

Streaming - kommercielle udbydere

54

 

57

52

 

85

76

67

53

30

12

Streaming - deletjenester

79

 

82

77

 

97

92

88

80

69

45

Sociale medier

79

 

76

81

 

97

91

89

80

67

46

Informationssøgning om varer mv.

88

 

88

88

 

93

93

92

90

86

72

Informationssøgning off. hjemmesider

90

 

89

90

 

90

92

94

90

89

81

Indsendelse af opl. til det offentlige

73

 

74

72

 

69

80

81

75

69

61

Netbank

89

 

89

90

 

84

94

94

91

89

83

e-handel, salg af varer mv.

30

 

31

28

 

25

36

43

35

20

16

e-handel, køb af varer mv.

84

 

84

85

 

92

89

93

86

80

65

Har aldrig e-handlet

8

 

8

7

 

2

4

3

6

11

20

Tidsreservation for lægeaftale

41

 

38

45

 

35

45

40

44

43

38

e-mail

94

 

93

94

 

95

98

96

95

93

84

Cloud tjenester til at gemme filer mv.

61

 

61

60

 

77

70

62

59

52

45

Anmærkning: Referenceperioden for de viste aktiviteter er de seneste tre måneder undtagen internetkøb, der refererer til de seneste 12 måneder.

Nyt fra Danmarks Statistik

20. juni 2018 - Nr. 245

Hent som PDF
Næste udgivelse: 13. august 2019

Kontakt

Kilder og metode

Oplysningerne kommer fra undersøgelsen It-anvendelse i befolkningen 2023. Undersøgelsen er baseret på resultaterne fra 4.080 gennemførte interviews i april-juni 2023 blandt et repræsentativt udsnit af befolkningen i alderen 16-74 år. Sammenligninger tilbage i tid skal gøres med forbehold for ændring i formuleringer samt ændring i filteret.

Vis hele teksten » « Minimer teksten

Statistik­dokumentation